Kan een tandpasta daadwerkelijk gevoelige tanden herstellen?

Sensodyne zegt het volgende:

"Sensodyne Tandpasta Repair & Protect

Tandpasta die gevoelige plekken herkent en herstelt en beschermt je tanden Sensodyne Repair & Protect is een tandpasta die gevoelige plekken herkent en herstelt met dezelfde mineralen waar ook je tanden van gemaakt zijn. Het werkt op basis van NovaMin; een geconcentreerde calciumformule die de natuurlijke bouwstenen van de tanden bevat: de mineralen calcium en fosfaat. De tandpasta wordt geactiveerd zodra hij in contact komt met het speeksel. De NovaMin legt een beschermlaag over het blootliggende dentine en bestrijdt zo de oorzaak van de pijn. Volgens de fabrikant herstelt het niet alleen de gevoelige plekken, maar versterkt en beschermt het je tanden ook tegen toekomstige gevoeligheid."

Het lijkt mij een broodje aap verhaal, omdat het te mooi om waar te zijn klinkt, maar ik zou graag weten of er toch een mogelijkheid is dat Sensodyne deze belofte waar kan maken.

Toegevoegd na 5 dagen:
Vooralsnog geen beste antwoord, want ik ben er nog niet helemaal over uit. ;-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
3.3K

Antwoorden (5)

Kan niet. Het kan WEL pijn verlichten, maar ook alleen waar je poetst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een wasmachines-leven-langer-met-Calgon-verhaal. Er zal best iets van waar zijn, maar het wordt verschrikkelijk overdreven. Een tekst als dat een tandpasta gevoelige plekken "herkent" is natuurlijk lariekoek.

Het zal dus een beetje helpen, maar de vraag is of andere tandpasta's van 40 cent, echt helemaal niks repareren en herkennen en of je bijna 5 Euro moet gaan betalen voor zo'n tube. Het zou ook best kunnen dat als je zo'n tube koopt, er op de verpakking minder rooskleurige verhalen staan, zoals "deze tandpasta KAN gevoelige plekken repareren..."

Als ik dit lees, denk ik toch echt dat het niet bepaald om een spectaculaire vinding gaat, maar meer om een ontzettend handige marketingtruc.

"Case: Sensodyne

Sensodyne is een goed voorbeeld van een merk dat een duidelijke keuze heeft gemaakt wat het wil zijn: een merk voor mensen met gevoelige tanden. Een probleem waar 45% van de volwassenen last van heeft. Maar slechts 1/3 van hen kiest voor een speciale tandpasta voor gevoelige tanden. Volop perspectief voor groei dus. Marketing manager Ineke van den Bemt: “Sensodyne loopt als marktleider voorop in het vergroten van de penetratie binnen dit segment. Belangrijke kracht achter de groei is dat 90% van de tandartsen Sensodyne aanbeveelt . Maar we zijn ook actief in de media en op de winkelvloer.” Door middel van innovaties weet het merk verschillende type consumenten aan zich te binden. “Sensodyne houdt steeds het assortiment up to date op basis van ontwikkelingen in de markt. Zo is in 2011 het volledige assortiment vernieuwd met verbeterde formules, nieuwe verpakkingen en smaken. De laatste lancering was Sensodyne Repair en Protect, waar we dit jaar verder willen voortbouwen op het eerste succes.”
http://www.marketing-results.nl/v2/?p=1916

Eigenlijk zou Sensodyne een niet-goed-geld-terug actie moeten voeren. Dat zou voor mij de zaak heel wat aannemelijker maken. Je kunt er eens 5 Euro tegenaan gooien en gewoon kijken of het helpt, maar nog beter is om dit eens aan je tandarts te vragen. Je mag van hem verwachten dat hij op de hoogte is van dit soort intelligente tandpasta's. Meestal vinden tandartsen dat het geen fluit uitmaakt waarmee je poetst, als je maar goed, regelmatig en lang poetst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou geloof mij maar dat dit geen broodje aap verhaal is.
Het helpt wel degenlijk,als ik met gewone tandpasta poetst dan blijf ik pijn houden met warm en koud.Maar met sensodyne geen centje last.Ook mijn tandarts adviseert het.
Ik zou niet anders meer willen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn tandarts en mondhygieniste vinden het beiden een onzin verhaal. Ik heb een gevoelig gebit en dankzij hen en hun behandeling en adviezen is mijn gebit verbeterd en gestabiliseerd. Eerder had ik zo´n ouderwetse slager tandarts die meer kwaad dan goed gedaan heeft. Zij zeggen beiden: neem de tandpasta die je prettig vind. In de regel is het zo dat je dan ook beter poetst. En vooral voorzichtig en met de tandenborstel die bij je gebit past. Dat vind ik een plausibel verhaal.
Ik gebruik Elmex Sensitive en vind dat lekker. Hieronder vertel ik ook dat ik het gevoel heb dat het even werkt.
Zoals je zelf al constateert dit is een broodje aap verhaal. Fabrikanten zeggen wel meer. Denk maar aan de anti-rimpel cremes. De beste tandpasta kan nooit iets wat al slecht is herstellen. Bij Elmex Sensitive tandpasta en mondwater heb ik wel gemerkt dat het iets verlicht voor even? Maar ik kan het me net zo goed inbeelden? Want ik vind het lekkere tandpasta.
De blootliggen tandhalzen kunnen wel met een deklaagje door de tandarts iets verholpen worden. Dat ziet er beter uit en maakt zeker ook wat minder gevoelig. Maar weet je wat ook gewoon helpt? Bij mij dus maar ik ben niet kleinzerig: met koud water gewoon die eerste slok doorzetten. Dan is het over. Hetzelfde met ijs of hete dranken. Zelfs spoelen na tanden poetsen doe ik met koud water en dan gebeurt hetzelfde. Na de eerste spoeling en even dat rotgevoel is het weg. Bij mij dus. En hoe langer ik dit nu doe en dat is al jaren en jaren heb ik het zelfs nog nauwelijks in de gaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet de tandpasta, maar de tandarts die blootliggende tandhalzen kan bedekken met een beschermend laagje. Van de tandarts heb ik wel begrepen dat het enige tijd duurt voordat deze tandpasta een beschermend laagje legt, maar het is een lapmiddel.
Er zijn maar een paar mineralen die doordringen in het tandglazuur, fluoride is daar een van en dat zit in bijna alle tandpasta's. Kaliumzouten verminderen de prikkels van warm en koud.
Calcium wordt alleen opgenomen door inname, niet door het erop te smeren, de moleculen van calcium zijn te groot om door het glazuur te gaan. Dus het lijkt me een broodje aap verhaal.
Blootliggende tandhalzen kun je heel goed voorkomen door voorzichtig je tandvlees te poetsen met een zachte of extra zachte tandenborstel te gebruiken.