Wanneer moet een verstandskies definitief getrokken worden?

Op foto's is gebleken dat mijn onderste, achterste kiezen een beetje schuin naar voren zouden groeien. Aan de linker kant voel ik het oppervlak van de tand al, en het is nu voor de derde keer helemaal dik. (Wang, tandvlees, kaaklijn)
Het doet ook een beetje pijn, maar het is meer 'gewoon vervelend'.

Moet ik me al zorgen maken, of gewoon nog even afwachten? Ik ben namelijk niet zo'n fan van kiezen laten trekken.

6 jaar geleden
in: Gebit
2.1K

Antwoorden (1)

Als een verstandskies echt in de weg zit , de verkeerde kant op groeit en pijn veroorzaakt is het tijd om definitief te gaan trekken.
----------------------------------------------------------------------

Vroeger of later krijg je hier veel meer last van, ze gaan schuin naar voren groeien en daar is geen ruimte voor. De kiezen ernaast zitten in de weg, daarom moeten ze eruit getrokken worden.
De tandarts zal dit toch vermoedelijk bij de volgende contrôle weer bekijken en het dan met je bespreken.

Wachten omdat je niet zo'n fan bent van kiezen trekken, is niet zo verstandig, ze moeten er toch uit, dan maar meteen.

Afhankelijk van stand+groeirichting en de diepte van de wortels van de kiezen, zal de tandarts zelf trekken of het overlaten aan de kaakchirurg.
De tandarts kan beoordelen of het tijd is en je bent voorbereid want je weet het al. Het is nu al de derde keer weer helemaal dik en pijnlijk, dus zou ik zeker vragen of het al tijd is om ze te laten trekken.