Hoe lang hou je napijn van een nieuwe vulling? (zie uitleg)

Ik heb gisterochtend om 10 uur een gaatje in mijn achterste kies (niet de verstandkies) laten vullen, hierbij kreeg ik 2 verdovingen (binnenkant en buitenkant). Pas tegen 8 uur 's avonds was de verdoving zo goed als uitgewerkt. Nu heb ik dus aan de hele rechterkant van mijn kaak, van het begin van de onderkaak tot mijn hoektand, een heel beurs en vrij pijnlijk gevoel. Is dit normaal en hoe lang houd dit aan? Ik heb hiervoor nog nooit last gehad van vullingen. Ook heb ik trouwens sinds mijn tandartsbezoek last van die kies recht boven die wat er is gevuld. Moet ik na het weekend terug naar de tandarts?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
6.4K

Antwoorden (2)

Als het de eerste vulling in die kies is, kan dit vreemde gevoel wel een paar weken aanhouden. Dat komt omdat er een vreemde substantie, de vulling, tegen je tandzenuw aandrukt. Als het midden volgende week (woensdag) nog pijn doet, moet je de tandarts bellen. Als volgende week de kies boven de gevulde kies nog lastig is moet je ook even contact zoeken met je tandarts, waarschijnlijk is de vulling te hoog of te laag. Omdat de vulling nooit exact de vorm van de kies kan aannemen, moet de bovenliggende kies zich aan de nieuwe hoogte aanpassen, dit kost een paar daagjes.
Tegen de pijn kun je een paracetamol nemen, waarschijnlijk is dit ook geadviseerd door je tandarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb sinds twee weken een nieuwe vulling en het doet nog steeds af en toe een beetje pijn (vooral als ik iets warms/kouds eet/drink). Dat is vrij normaal en het kan tot 6 weken duren. Maar let op: minder vaak kan het ook zo zijn dat je kies ontstoken is. Dan proef je vaak een vieze smaak in de mond, kun je een zwelling of verhoogde temperatuur krijgen. Pijn na de behandeling wordt ook steeds minder of blijft hetzelfde, terwijl een ontsteking steeds meer pijn gaat doen. Als je niet denkt dat het om een ontsteking gaat, zou je in principe nog kunnen afwachten met een bezoek aan de tandarts.
Als de kies boven de gevulde kies pijn doet, zou ik echter wel naar de tandarts gaan, want volgens mij gaat het niet vanzelf over. Hier heb ik helaas ook ervaring mee. De vulling is dan waarschijnlijk te hoog en moet door de tandarts nog wat bijgeslepen worden. Dat gebeurt vrij vaak. Het is een kwestie van 2 minuutjes, doet geen pijn en jouw probleem is weg.
Sterkte!
(Ik ga morgen weer naar de tandarts om een andere kies te laten boren, hopelijk gaat het allemaal goed lukken)