Waarvoor dienen verstandskiezen?

Waarom heeft men verstandskiezen? Naar mijn idee worden verstandskiezen (bijna) altijd getrokken. Waarom heb jij ze dan?

Waarom worden ze getrokken?
Zijn wij door de evolutie zo veranderd dat er geen "plaats" meer is in ons gebit voor verstandskiezen?

Is de structuur van ons gezicht zo veranderd dat er geen plek meer is voor 4 extra kiezen?

Tot op heden heb ik slechts 1 verstandskies. Maar daar heb ik geen last van. Dus die laten wij lekker zitten. Ik ben echter "bang" voor de toekomst, als ik al die enge tandartsverhalen hoor. Gisteren is mijn vriendin naar de tandarts gegaan om een kies te laten trekken. Hij heeft er 45 minuten over gedaan, aaaahhh

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.1K

Het beste antwoord

Dat we er 4 hebben is door de evolutie gekomen, en eigenlijk zijn verstandskiezen overbodig en niet nodig.

Ze worden getrokken omdat ze vaker op latere leeftijd voor problemen kunnen zorgen zoals ontstekingen. Wat ook vaak voorkomt is dat deze kiezen scheef groeien in de kaak en hierdoor andere elementen aantasten. Dit zorgt dus weer voor problemen voor de andere elementen en kan dus ook een reden zijn om ze te trekken.

Zolang je er geen last van hebt kun je hem gerust laten zetten, wanneer de tandarts denkt dat hij voor problemen zou gaan zorgen zal hij dit aangeven.

Vervelend dat het bij jou vriendin zo lang heeft geduurt om de kies te laten trekken, zelf heb ik op de kaakchirurgie voor een stage opdracht gelopen, en hier duurden het gemiddeld 5 tot hooguit 20 minuten om de kies te verwijderen. Dus waarschijnlijk ligt dit aan de tandarts.

Tandartsen verwijzen je ook wel vaak door als ze er geen vertrouwen in hebben om de kies zelf te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zetten is natuurlijk zitten.

Andere antwoorden (1)

Door de evolutie worden onze kaken steeds kleiner, waardoor er vaak geen plek meer is voor verstandskiezen.

Ik raad je toch aan ze te laten trekken, ze veroorzaken vaak vroeg of laat problemen. Ik heb mijn verstandskiezen moeten laten trekken toen ze ontstoken waren, en ik kan je vertellen dat dat geen pretje is.