Hoe kan het dat ik pijn in mijn kiezen heb zonder gaatjes te hebben?

Als ik bijvoorbeeld chocolade eet en het komt in/tussen mijn kiezen doet het pijn. Ben laatst bij de tandarts geweest en heb ook foto's gehad maar geen gaatjes.. Hoe komt de pijn toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
31.9K

Het beste antwoord

Ik heb hier ook last van. Volgens mijn tandarts heb ik er last van omdat mijn glazuur (laagje wat op de tanden ligt) wat zwakker is. Als tip kreeg ik sensodyne proglasur mee om te poetsen. Als ik braaf 2 keer daags hiermee poets, heb ik nergens geen last meer van.
Vraag gewoon aan je tandarts wat dit zou kunnen betekenen. Zoals je hier al leest, zijn er veel verklaringen voor te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook maar dan op mijn voortanden. Misschien dus ook wel op mijn kiezen. Bedankt!

Andere antwoorden (7)

Misschien is het jetandvlees? Het kan zijn dat het ontstoken is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De randje bij je tandvlees en tankkroon kan heel gevoelig zijn. Als je al een wat zwakker gebit hebt kan daar de tandvlees iets terug getrokken zijn en daar zit geen glazuur. Heb je daar iets zitten dan kan dat gaan irriteren en een zeurende pijn geven. Goede tandpasta zoals parodontax kan bij regelmatig gebruik helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zijn dat de wortel van je tand geïrriteerd of ontstoken is. Dat kunnen ze niet zien op een foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb ik ook ongeveer een jaar lang gehad. Heel lang konden tandartsen niet verklaren waardoor het kwam, tot eindelijk eentje een ingeving kreeg en ja: mijn verstandskies duwde tegen andere kiezen aan. Misschien is dat ook wel bij jou zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee zulke pijn is het niet. Heb die kiezen ook niet meer. Het is een "gaatjes-achtig" gevoel, maar die heb ik dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je verstandskiezen niet meer hebt, kan het natuurlijk niet nee. Maar het was zeker weten ook een gaatjes-achtig gevoel! In elk geval hoop ik voor je dat ze erachter kunnen komen wat het is.
Ik heb dat ook gehad.. Vooral met kauwen.. Mij werd aangeraden minder ruig te poetsen omdat mijn tandvlees was teruggetrokken en zo de zenuwen bloot kwamen te liggen.. Had er echt heel veel last van. Ze hadden ook een beschermend laagje over de zenuw gelegd maar dat werkte pas na een paar dagen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke erg bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben toen zelf hals over de kop naar de tandarts gegaan omdat het echt aanvoelde als een gaatje.. Ze hebben toen foto's gemaakt en daar kwam niks uit toen zei de tandarts dat het mijn zenuwen waren. Doordat ik dus kauwde etc voelde ik dat jn de zenuwen echt een hele vervelende irriterende pijn
Tandzenuwen liggen niet zomaar bloot hoor. De tandhals soms wel. Pijn in de kiezen zonder gaatje te hebben kan ook het gevolg zijn van knarsen / klemmen (Bruxisme). Daarnaast kan ook een holte-ontsteking kiespijn veroorzaken.

Klem / knars je 's nachts / overdag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb last van teruggetrokken tandvlees waardoor ook ik last heb van mijn tanden.

Bij mij komt het doordat ik van "zure etenswaren" hou. En dus ook veel eet.
Zoals yoghurt, zure appels, citroen en COLA.

Heb jij je tanden laten sealen?
In het verleden heb ik mijn kiezen laten opvullen (ik had geen gaatjes maar mijn kiezen waren erg "hol). De tandarts heeft 4 kiezen "geseald". Een van deze seal is gaan lekken (de tandarts had het niet zo goed gedaan) en daaronder is toen een gaatje ontstaan.

Vervolgens had ik een wortelkanaal behandeling nodig omdat de tandarts ook geen gaatje kon ontdekken (ook niet na het nemen van rontgenfoto's).

Terugtrekkend tandvlees kan een tandarts eenvoudig vaststellen.