Bacterien in kattebek schadelijker als die vd mens?

Heeft een mond van een mens meer of minder schadelijke bacterieen? Dus bij wie is de kans op infectie het grootste?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
3.8K

Antwoorden (3)

Je mag verwachten dat een kat overal met zijn mond aan- dan wel inzit. Dus de mond zal meer en ongezondere bacteriën bevatten, maar niet per definitie in ongezonde aantallen van een soort.
Een van die soorten is listeria, die dus ook (via de ontlasting) in de kattebak terecht komt.Dit zijn wel hoge aantallen Deze is schadelijk voor zwangere vrouwen, die mogen daarom (indien mogelijk) geen kattebak verschonen. Vooral als je wondjes hebt. (en daar heb je vast niet altijd weet van). Risico op infectie is heel groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig van de week op Animal Planet gezien, dat een kattenbek minder 'vies' is dan een hondenbek, die véél meer bacterien in zijn bek heeft.
Maar een beet van een mens geeft geheid een akelige ontsteking, om nog maar te zwijgen van de via bloed overdraagbare ziektes als HIV.

Volgens mij is een mensenmond viezer dan een dierenbek, maar dan alleen, als die mensenmond bijt.
Innig zoenen daarentegen is niet schadelijk, zolang je geen wondje in je mond hebt.
Want natuurlijk zijn er naast schadelijke bacterien óók goede bacterien in onze mond, die helpen bij de spijsvertering ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat heeft andere bacteriën in zijn/haar bek.
Meestal is dat geen enkel probleem, als een kat je een lik geeft maakt het weinig uit (even los van risico op besmetting met parasieten als de kat die heeft, maar daar gaat je vraag niet over).

Het grootste probleem wat infecties op dit gebied betreft zijn bijtwonden. Een kattenbeet is vaak diep en 'dun', waardoor de wond, inclusief bacteriën, direct sluit en zo een perfecte voedingsbodem vormt voor een ontsteking.
Bijtwonden dus altijd ontsmetten en goed in de gaten houden.