Wat is het verschil tussen een gouden en een porcelein kroon.

Ik krijg een kroon op een kies. Vroeger waren die dacht ik meestal van goud met al dan niet een porceleinen laag. Begrijp ik het goed als ze nu ook geheel van porcelein zijn? en wat is het beste en / of goedkoopste?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
7.5K

Het beste antwoord

Porselein is tandkleurig en ziet er zeer natuurgetrouw uit. Porselein wordt vooral bij kronen op de voortanden gebruikt. Deze worden dan jackets genoemd. Zij worden tegenwoordig minder gemaakt omdat ze nogal kwetsbaar zijn. Deze kronen geven wel het mooiste esthetische resultaat.

Vaak wordt metaal bij kronen en bruggen gebruikt. Voordeel van dit materiaal is, dat het zeer sterk en slijtvast is. Goud is een hoogwaardig, edel en sterk materiaal wat zijn waarde in de tandheelkunde al lang heeft bewezen. Het is weefselvriendelijk en geeft geen irritatie of allergische reacties.

Kronen zijn helaas erg duur. Om u een inzicht te geven hoeveel het maken van een kroon ongeveer kost, vindt u hieronder enkele voorbeelden.
U kunt voor aanvullende informatie terecht bij uw verzekeraar, die u zal uitleggen op welke vergoedingen u aanspraak kunt maken.

http://www.wittetanden.nl/behandelingen/kroon/kroon/kroon-11.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In essentie is goud zachter dan porselein, een gouden kroon slijt iets sneller dan een porselein kroon maar wezenlijk is er niet veel verschil.
Een gouden kroon is wel goedkoper dat heeft te maken met het afbakken van de porselein kroon dat is een intensief proces in tegen stelling tot een gouden kroon die gegoten word en daarna zo goed als klaar is.