Niet verwijderde tandplak wordt hard en verkalkt tot tandsteen. Aan tandsteen hecht zich gemakkelijk weer nieuwe plak. Hierdoor raakt je tandvlees geïrriteerd en ontstoken. Een plakverklikker is een handige methode om tandplak zichtbaar te maken. Dit is een kauwtablet met kleurstof die de plak op je tanden en kiezen verkleurt, zodat zichtbaar wordt waar je niet goed gereinigd hebt. Je tandarts of mondhygiënist kan tandsteen verwijderen.

http://www.zendium.nl/default.aspx?ctrl=mv&action=Volwassenen&faqId=7
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

voor een een kunstgebit niet maar voor je vaste gebit wel.

overigens is dit algemeen bekend, of ben je in de war met niersteen? dit is namelijk niet schadelijk voor je gebit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik het zie: indirect

Tandsteen is vooral slecht voor je tandvlees, het kan ervan gaan ontsteken of zich terugtrekken.

Gaat het slecht met je tandvlees gaat het uiteindelijk ook slecht met je tanden. Als je tandvlees terugtrekt komen je tandhalzen bloot te liggen en behalve dat dit razende pijn doet, zit daar geen glazuur dus komen er veel gemakkelijker gaten. Uiteindelijk verliezen je tanden ook houvast en kunnen ze zelfs uitvallen
13 jaar geleden
Tandsteen moet 2x per jaar verwijderd worden om te voorkomen dat je tanden aangetast worden, ze kunnen dmv het tandvlees geirriteerd raken en vaak is het dan dat je tanden los(ser) gaan zitten.

Tandsteen komt steeds terug dus blijven behandelen...