Is je sofinummer een soort geboorte nr van een persoon. bv: Je bent de 306789 persoon die in nederland geboren is krijg je ook dit sofinummer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Nee hoor. Een sofinummer is ook nog eens een bijzonder nummer, want er hoort een berekening bij.
Je kan er de zogenaamde 11-proef mee doen, dit doen ze ook met bankrekeningnummers.
Zie de link voor uitleg.

Overigens heet het sofinummer geen sofinummer meer, maar Burger Service Nummer of ook wel BSN.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor bankrekeningnummers doen ze het iets anders, op de 2e link nog meer uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BSN is anders opgebouwd. Als je in dienst gaat, dan krijg je wel een nummer gebaseerd op je geboorte datum, namelijk: jaarmaanddagxxx, waarbij die xxx een volgnummer op die dag is. Dus als je vandaag als 13e geboren zou zijn, dan is nummer: 2010071013.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is niet zo.
'Burgerservicenummers worden toegekend door elke gemeente. De gemeente heeft daarvoor een 'voorraad' nieuwe, unieke nummers, die worden op een centraal punt in Nederland aangemaakt en verstrekt. Op die manier wordt er voor gezorgd dat elke nummer maar een keer gebruikt wordt en dus uniek blijft.
Het burgerservicenummer bestaat altijd uit 9 cijfers, en is min of meer willekeurig samengesteld. Het nummer betekent zelf dus niets, er is op geen enkele manier aan het nummer te zien wie de persoon is die bij het nummer hoort. De nummers worden ook niet op volgorde toegekend, dus ook de leeftijd van de burger is niet af te leiden uit het nummer.'