Kan er geld worden teruggeboekt als dit geen automatisch incasso is?

Ik heb donderdagavond een pakketje op de post gedaan voor een marktplaatskoper. Het pakketje is vandaag nog niet aangekomen en nu dreigt de koper om het geld terug te boeken als hij om 8:00 nog geen pakketje heeft. Is dat mogelijk, het geld staat namelijk al op mijn rekening.

Toegevoegd na 30 seconden:
EDIT: niet 8:00 maar 20:00

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, dat kan hij niet zo maar doen. Storneren kan alleen bij incasso's.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ klopt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het terugboeken van een handmatige betaling kan inderdaad niet. Enige wat de andere partij kan doen is bij de bank aangeven dat hij dat bedrag terug wil hebben. De bank stuurt jou dan een verzoek om dat geld terug te storten. Als het een onrechtmatige betaling is (dus jij hebt geen recht op dat geld bv. omdat je het product niet hebt verzonden) dan kan de betaler in uiterste geval via de rechter afdwingen dat jij dat geld terug stort. Als jij dat pakje wel hebt verzonden dan heb je recht op dat geld. En hoef je het ook niet terug te storten. Hij moet dus gewoon geduld hebben tot het pakje er is. Ander verhaal wordt het als hij het pakje niet aanneemt en jij het weer terug krijgt. Dan heb je het product niet geleverd en zou hij wel recht hebben op geld terug. Maar dat is hier, op dit moment, duidelijk niet aan de orde. Vervelend altijd die klanten die meteen vervelend gaan lopen doen als een bezorging iets langer duurt dan ze denken.
Volgens mij kan het geld niet zonder meer gestorneerd worden want dan zou iedereen die iets via bijv. Marktplaats koopt na het storten het kunnen storneren.