Hoe vergroot ik mijn winst door derivaten te gebruiken?

Mijn Duitse werkgever (grote multinational) biedt mij aan aandelen van ons eigen bedrijf te kopen. De korting die hij aanbiedt bedraagt bij
20, 50, 100 aandelen 40%
150 aandelen 37%
200 aandelen 35%
250 aandelen 32%
500 aandelen 26%
op de XETRA koers (nu ongeveer 16 EUR).
Aandelen staan 2 jaar vast in bedrijfsdepot. Daarna vrij te verhandelen.

De winst verzekeren d.m.v. putoptie is een mogelijkheid.
Hoe kan ik mijn voordeel vergroten en zoveel mogelijk winst maken door bijvoorbeeld andere derivaten in te zetten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Beleggen
1.7K

Antwoorden (1)

Meer winst betekent automatisch meer risico, en je loopt het gevaar dat je nu voor een kans op 10% extra winst 80% extra risico gaat lopen: dat is het meestal niet waard. Winst moet je niet maximaliseren maar optimaliseren (beste winst/risicoverhouding), en dat doe je door de royale korting te pakken, eventueel met een Put als dekking.

Wil je - tegen beter weten in - toch je winst maximaliseren, dan kun je o.a. calls gaan schrijven. Gevaar daarvan is wel dat als de call daadwerkelijk wordt uitgeoefend, dat je de aandelen op dat moment MOET leveren, terwijl de werkelijke onderliggende aandelen met korting pas over 2 jaar vrijkomen. Je kunt dan voor een flinke extra uitgave komen te staan... dus weet waar je aan begint.