Wat is goedkoper, particulier of via eigen bedrijf beleggen?

Ik ben al enige tijd met succes aan het beleggen, via Alex.
Maar vraag me toch af of ik dit niet beter in bedrijfsvorm kan gaan doen. Is dit fiscaal aantrekkelijker of juist niet? En welke rechtsvorm past daar dan het beste bij?

NB Ik ben "nog" niet van plan om als vermogensbeheerder voor anderen op te treden, slechts met eigen ingelegde gelden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen

Antwoorden (2)

Zolang je alleen voor jezelf belegt, zal het m.i. nooit voordeliger zijn, om dat in een bedrijfsvorm te gaan doen.
Als particulier heb je alleen te maken met vermogensrendementsheffing, en als bedrijf krijg je, of je nu handelt in krentenbollen of aandelen, te maken met vennootschapsbelasting etc. Dat kost je altijd meer.

Zodra je vermogensbeheerder wordt, d.w.z. je gaat ook geld van anderen beheren, dan is er geen andere keuze, dan dat in bedrijfsvorm te doen. Je zult dan een vergunning moeten hebben, en die krijg je als particulier niet.

Je schrijft dat je met succes zèlf belegt, en dat is alleen maar heel mooi! Toch ben je dan wel een uitzondering. Keer op keer blijkt uit allerlei onderzoeken, dat maar heel weinig mensen door zèlf te beleggen, betere resultaten (op de lange termijn) behalen, dan mensen die dat via beleggingsfondsen doen. Trackers kopen, (die volgen alleen maar de indexen) geven zelfs nog beter resultaat. Je hoeft dan helemaal niets meer te doen, en je bespaart op de kosten voor de beleggingsfondsbeheerders. Minstens 1% per jaar. 9 van de 10 beheerders zijn absoluut niet in staat, om de index te verslaan.

Maar als ik bovenstaande schrijf, dan vergeet ik natuurlijk even dat beleggen ook leuk, leerzaam en uitdagend is. Dat je zelf belegt via Alex, snap ik dus wel. Maar als je puur voor de winst gaat, op de lange termijn, zou je kunnen overwegen een andere strategie te kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt een succesvol belegger te zijn. Dat houd in dat je het best zonder een bedrijf kan doen. Je leert veel van zelf beleggen. Zelf beslissingen nemen. Kan je ook niet mopperen op het bedrijf als het mis gaat.