Als het een belegging in eigen vermogen is (aandelen) : ja. Iets soortgelijks hebben we onlangs nog gezien. De mensen die aandelen in de onlangs genationaliseeerde bank hadden, hebben hun ingelegde kapitaal zien verdampen.

Spaargeld is een stuk veiliger. "Wanneer een in Nederland gevestigde bank failliet gaat, zal DNB via de grote dagbladen rekeninghouders oproepen om binnen vijf maanden na publicatie een verzoek tot terugbetalen in te dienen. Valt de bank onder het garantie­stelsel, dan zullen tegoeden tot €100.000 binnen drie maanden na de aanmelding worden uitgekeerd."

Toegevoegd na 4 minuten:
De aandelen van SNS Bank zijn onteigend door de staat en hebben dus geen waarde meer. Maar als de bank failliet was gegaan (dat zou onherroepelijk zijn gebeurd als de staat niet had ingegrepen), zouden aandeelhouders ook geen geld meer voor hun aandelen hebben gekregen.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij de beantwoording van de vraag ben ik ervan uitgegaan dat de vraagsteller bedoelt: als je belegd hebt in de bank zelf.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit was alleen het geval bij de aandelen/obligaties van SNS zelf. Het is dus niet zo dat andere aandelen dan niet meer van jou zijn.
Als je belegd bij (via) een bank, dan staan over het algemeen de aandelen op jouw naam, jij bent dan eigenaar. De bank bewaart ze alleen voor jou. Als de bank failliet gaat blijven de aandelen gewoon jouw eigendom en ben je je geld niet kwijt.

Als je belegd in een bank (of ander bedrijf) dan ben je mede eigenaar van het bedrijf. Bij een faillissement is dat eigendom niets meer waard en ben je je geld kwijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Aandelen worden bewaard in een apart depot waar alle aandelen in Nederland worden gedeponeerd. Daarmee voorkomt men dat er problemen komen over de vraag welke aandelen van wie zijn, en zo kunnen ze ook niet worden meegesleurd in een faillissement.
Als je aandelen hebt in een bepaald bedrijf kunnen deze wel waardeloos worden. Immers, je hebt dat bedrijf betaald voor de koop van die aandelen. Dat geld is weg als het bedrijf failliet gaat. Vandaar dat de meeste mensen liever in beleggingsfondsen beleggen, dan wordt belegd in een groot aantal bedrijven tegelijk en als er dan een omvalt, wordt de klap wel opgevangen.
In het geval van SNS gaat het dus over bedrijfsaandelen. Het bedrijf dreigde failliet te gaan, het vermogen van de bank was zowat foetsie en de aandelen zijndaardoor waardeloos. Voor de zekerheid heeft de staat die SNS heeft overgenomen nog gemeld dat de aandeelhouders hun geld kwijt zijn, sommigen houden liever hun waardeloze aandelen in de hoop dat het ooit nog wat wordt. Zinloos.
Weliswaar gaan de aandeelhouders in beroep bij de Raad van State. Maar aandelen die waardeloos zijn geworden leveren geen geld meer op. Ik geef ze ook weinigkans bij de Raadvan State.
Dat is het beleggersrisico.
Wie niet veel geld heeft kan het beste sparen al is de rente nog zo laag. Kan je geld langer wegzetten, zet het dan in een deposito.
Op het moment kan je het beste je huis aflossen, want de hypotheekrente is veel hoger dan spaarrentes. Links vijf cent betalen en rechts twee cent krijgen, wie doet dat nou?

Toegevoegd na 2 uur:
Dat depot is het Centraal Securities Depository( CSD) Euroclear Nederland.. De wettelijke regeling is Wet Giraal Effectenverkeer. Losse aandelen zoals je vroeger had, waar je elk jaar de couponnetjes voor dividend van knipte, zijn achterhaald.Ik heb er nog een paar ingelijst aan de muur hangen...