Winst of Verlies uitrekenen voor AEX Koersen

Ik heb van 6-1-2011 tot 24-3-2011 de koersen bijgehouden van een bedrijf.
Op 6-1-2011 was de koers van dit bedrijf €46,24 en op 24-3-2011 was de koers van dit bedrijf €46,46.
Nu is mijn vraag hoe ik de winst bereken.
Zelf deed ik gewoon €46,24-€46,46 en dan kom je uit op 22 eurocent dus dan had ik per aandeel 22 eurocent winst, dat was wat ik dacht maar dit schijnt niet te kloppen maar hoe werkt dit nou wel?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
1.4K

Antwoorden (1)

Als er geen kosten zijn voor het kopen en verkopen van aandelen, heb je gelijk.

Maar er zijn wel kosten.

Stel bijvoorbeeld dat je € 10,00 betaalt om de aandelen te kopen, en dat je ook € 10,00 betaalt om ze te verkopen.

Je koopt bijvoorbeeld 100 aandelen, de koers is op dat moment € 46,24. Jouw kosten zijn dan € 4634,00.

Je verkoopt je aandelen als de koers € 46,46 is, maar je betaalt € 10,00 verkoopkosten. Je opbrengst is dan € 4636,00.

Dan rekenen veel aandelenhandelaars nog bewaarloon. Voor twee maanden zou dat bijvoorbeeld € 5,00 kunnen zijn. Dat bewaarloon moet je van je winst aftrekken.

Je totale winst wordt € 4636 -- € 4634 -- € 5. Met andere woorden: ondanks de koersstijging heb je een *verlies* van € 3.

Toegevoegd na 6 minuten:

Als je het dan helemaal netjes wilt doen, moet je je verlies procentueel berekenen. Je hebt € 4634 geïnvesteerd en € 3 verlies gemaakt. Dat is een verlies van 0,065%.

Omdat je dat verlies in 77 dagen hebt gemaakt, is je verlies op jaarbasis (je "jaarrendement") 0,31%.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En er kan nog dividend zijn uitgekeerd, aandelen kunnen gesplits zijn, er kan een reversed split zijn geweest. Maar anders is het inderdaad niet zo lastig.