Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ontslag tijdens re-integratie, kan dat?

Ik ben sinds deze maand (september 2014) 2 jaar ziek. Vanaf nu krijg ik een WIA-uitkering voor 100%. Ik ben vanaf april `14 begonnen met re-integreren bij mijn oude werkgever. Ik werk 12uur op therapeutische basis. Mijn vaste contract is 28uur. Het UWV geeft aan dat ik prima re-integratie mogelijkheden heb in mijn oude functie maar ik heb gewoon wat meer tijd nodig. Nu laat mijn werkgever ``doorschemeren`` dat ze me willen ontslaan. Ik heb het idee dat dat niet kan maar soms snap ik van dat hele UWV gedoe geen snars dus daarom stel ik de vraag ook hier.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De hoofdregel in het arbeidsrecht is dat een werknemer niet kan worden ontslagen tijdens ziekte. Er geldt een ontslagverbod.
Als u zich onredelijk opstelt in het re-integratietraject kan dat in zeer ernstige gevallen toch tot ontslag leiden. Met name als u na een loonsanctie passend werk blijft weigeren, kan de werkgever u ontslaan tijdens ziekte. De werkgever kan u dan, na u te hebben gewaarschuwd, ontslaan op grond van werkweigering. Hij of zij moet hier wel een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV. Zet je in voor zover dat gaat, vraag om aanpassingen indien nodig, stel je welwillend op, dan is de kans op ontslag klein. Wordt je ontslagen, teken dan niets dat je het ermee eens bent. Went je met vragen hierover tot het juridisch loket: http://www.rijksoverheid.nl/adres/j/juridisch-loket.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
U heeft mijn vraag niet goed begrepen denk ik want ik doe er alles aan om te re-integreren maar mijn werkgever wil mij toch ontslaan. Ik vraag me dus af of dat wel kan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp je vraag is, of je kan worden ontslagen tijdens het re-integreren, Ja, dat kan dus, als jij je niet naar vermogen inzet. In alle andere gevallen, omdat je trager werkt, of niet meer zoveel kan sjouwen bijvoorbeeld, mag dit niet. Daarom ook de aanvulling: Teken nooit iets wat er op wijst dat je het eens bent met je ontslag. Ook niet doen als je iets niet begrijpt. In jouw geval zou ik eens gaan praten met je werkgever, eventueel met je re-integratie coach, je hebt het recht te weten waarom hij eventueel niet met je verder zou willen. Wil hij je ontslaan? Dan direct een gesprek aanvragen bij het UWV. Als je voor 100% bent afgekeurd, dan val je als je minder dan 5 jaar hebt gewerkt bij je werkgever in dit traject, terug in je WIA IVA uitkering.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding