Verdedig: "CEO's hebben bepaalde zaken met elkaar gemeen, waarmee ze hun onderneming in het geheel NIET een grote dienst bewijzen".

De Trait Theory of Leadership gaat er van uit dat leiders eigenschappen hebben, die niet-leiders niet hebben. Maar, dat deze eigenschappen niet een grote dienst aan het bedrijf bewijzen.

Ik kan echter geen concrete bewijzen/argumenten vinden om deze stelling te verdedigen. En ik hoop ontzettend dat iemand mij kan helpen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

De Trait Theory gaat uit van het aangeboren leiderschap door de aanwezigheid van een aantal karakterologische eigenschappen.
Dat deze 'door God gezonden' managers de ondernemingen vaak geen goede dienst bewijzen, daar ben ik het mee eens, maar ik kan dit deel van de stelling niet vinden bij de aanhangers van deze theorie. Integendeel.
AWM
14 jaar geleden
Bij de positieve trekken die leiders gemeen hebben om het zover als CEO te kunnen schoppen, horen over het algemeen ook negatieve trekken die -eenmaal aan de top- naar boven kunnen komen.
Ik denk zelf aan een combinatie van machtsverslaving en ego, waardoor een leider het handhaven van zijn eigen positie hogere prioriteit zal geven dan de onderneming die zij leiden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voorbeeld; geen enkele leider wil als leider mislukken. Een CEO krijgt dus, behalve met het succes van de onderneming, ook met de buitenwereld te maken, en dus ook met zijn eigenbelang (imago) als leider. Er kan een moment komen dat een leider zijn falen zal willen verbloemen en daardoor noodzakelijke besluiten (goed voor de onderneming, maar slecht voor zijn imago) niet zal nemen of laten nemen, in de hoop op herstel. Als dit herstel uitblijft lag het uiteraard niet aan zijn leiderschap maar aan onbeheersbare factoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is waarschijnlijk dat de mensen die -willen- leiden dit meestal voor de verkeerde redenen doen, en dus eigenlijk ongeschikt zijn. De beste leiders zijn zij die het liever niet hadden gedaan, maar zich uit plichtsbesef eigenlijk 'opofferen' voor het groter goed.

In de politiek en de bedrijfswereld elimineert het 'gevecht' voor topposities naar mijn mening dikwijls de meest geschikte mensen.

Douglas Adams schrijft hierover een leuke paragraaf in een van zijn boeken, met daarin als samenvatting "Wie erin slaagt om zichzelf als president verkozen te krijgen, zou in geen geval mogen worden toegelaten om dat werk te doen."

Als samenvatting van die samenvatting besluit hij: "Mensen zijn een probleem."

;-)