Hoe kan ik zien waar ik bankrekeningen heb openstaan?

Mijn ouders zijn gescheiden en hebben beide spaar/jongeren rekeningen voor mij aangemaakt voor als ik 18 zou worden.
Ik ben inmiddels 19 en wil graag toegang tot deze rekeningen alleen weet niet bij welke banken ik ze heb.

Ik heb geen contact meer met mijn ouders. (Reden is Onrelavent)
(In dit scenario staat het geld nog op de rekeningen)

Ik kan natuurlijk fysiek langs elke bank gaan met mijn id maar ik vond het een beter idee om eerst het online na te vragen, dus hier bij..

Mvg,

G

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
21.9K

Antwoorden (3)

Helaas is er in Nederland geen centraal overzicht van bankrekeningen die op jouw naam staan. Voor informatie moet je bij elke bank afzonderlijk een verzoek indienen.

Voor nabestaanden is er overigens wel een centraal punt om een verzoek met betrekking tot een overledene in een keer bij alle banken in te dienen: slapendetegoeden.nl
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor een bankmedewerker met autorisatie is het een klein kunstje om jouw eventuele rekeningen/nrs te achterhalen.

Weet je waar je ouders gewoond hebben de laatste jaren? Dan zou ik in die stad (dat dorp) in de wijk gaan zoeken naar een bankfiliaal en eerst daar eens informeren.

Voor zover ik weet is er geen mogelijkheid om zo iets online uit te zoeken, zoals tik je naam en/of geboortedatum, bsn in en daar verschijnen al jouw bankrekeningen, nee, die vlieger gaat niet op... daar zit de wet op de privacy in de weg, lijkt mij. Dat kan alleen die bankmedewerker met een autorisatie. :)
Mijn idee zou zijn om het hoofdkantoor van diverse banken te bellen, als je niet in het wijk filiaal verder komt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toch een digitaal loket gevonden!

Toegevoegd na 12 uur:
Ik vergat een toelichting:
Als eerdere pogingen op zoek naar de bank(en) van je ouders niet mogelijk of niet gelukt zijn, kun je via deze link wel de bankrekeningen van je ouders vinden, indien zij overleden zijn inmiddels.
Je zegt geen contact te hebben, dus die mogelijkheid is er wel. En dan ben je halverwege.
Zij hebben beiden een rekening op jouw naam geopend, deze kun je daar niet traceren , maar wel hun eigen rekeningen met de naam van hun eigen bank : Bingo!
Hoe logisch is het om bij die bank jouw eigen spaarrekeningen te vinden!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt helemaal @wimkees Naar aanleiding van de gevonden link van het digitale loket, vergat ik een toelichting te geven: Als eerdere pogingen op zoek naar de bank(en) van je ouders niet mogelijk of niet gelukt zijn, kun je via deze link wel de bankrekeningen van je ouders vinden, indien zij overleden zijn inmiddels.
Je zegt geen contact te hebben, dus die mogelijkheid is er wel.
En dan ben je halverwege.
Zij hebben beiden een rekening op jouw naam geopend, deze kun je daar niet traceren , maar wel hun eigen rekeningen... met de naam van hun eigen bank.
Bingo!
Hoe logisch is het om bij die bank jouw eigen spaarrekeningen te vinden!
Belasting aangifte invullen.
Dan komen je bankrekeningen naar voren. Als ze door je ouders op jouw naam zijn afgesloten en er staat nog geld op krijg je dit te zien.

Het volledige iban dus dan weet je ook bij welke bank.

Vorige maand kwam ik dat tegen bij de aangifte van mijn man. 2 rekeningen bij SNS. Wist hij niets van. En we zijn notabene zelf klant bij SNS toch staan deze 2 rekeningen niet in ons rekeningdomein.

Na navragen bij zijn ouders blijken dit inderdaad rekening te zijn die zij ooit (30 jaar terug) hebben afgesloten.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dikke +++ @HeerVoldemort!! Belasting aangifte doen... nooit aan gedacht, hoe simpel kan het soms zijn :)
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Haha ik had het ook niet geweten, of beter gezegd: er bij stil gestaan als het ons niet gebeurd was. Ik zag op de aangifte van mijn man 7 rekeningen staan i.p.v. de gebruikelijke 5 die bij mijn naam stonden.