Mag ik mijn hypotheekaftrek van de belasting houden ?

Ik krijg een bijstandsuitkering en heb een eigen woning die ik mag houden omdat de overwaarde lager is dan wat vrijgesteld is .
Maar nu is mijn vraag omdat er in de regels die je krijgt staat dat de bijstand de belastingteruggave die je van de belasting krijgt word ingehouden op je bijstandsuitkering.
Is dit ook zo als je maandelijkse hypotheek die je van de belasting terug krijgt houden ze die ook in of mag je die houden .

Toegevoegd na 6 dagen:
Daar ik geen goed antwoord heb gekregen gaan ik geen best antwoord het ging mij om de hypotheek rente aftrek die je maandelijks of jaarlijks terug krijgt van de belasting .
Inmiddels heb ik daar al antwoord op gekregen van iemand die jaarlijks de belasting invult die zie dat ik het gewoon mag houden , als je teruggave krijgt van de jaarlijks inkomstenbelasting dan moet je het wel opgeven dan word het verrekend met je bijstand uitkering .

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Nee, bijstand is een zogenaamde 'achterliggende voorziening' waarbij (vrijwel) alle andere inkomsten worden verrekend (= gekort).
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus als ik je goed begrijp dat mogen ze dat bedrag inhouden maar dan mag je ook geen zorgtoeslag hebben want dat is ook inkomen.
En waarom mag je als je een huurhuis hebt wel je huurtoeslag houden dat komt in mijn ogen op hetzelfde neer .
Dus zie maar hoe je rondkomt van die paar honderd euro??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hoe zit het dan als je onder het vermogen zit van die ongeveer 5000 euro als alleenstaande heb nog geen 1000 euro eigen vermogen ?
tinus1969
8 jaar geleden
@gast48528:
Mbt eigen huis en eigen vermogen: ook je huis is eigen vermogen en je eigen huis moet je in principe opeten.
Toeslagen 'mag je houden'; of beter gezegd, die moet je impliciet verrekenen met de bijbehorende uitgaven. Zo krijg je meer huurtoeslag als je meer huur betaalt.
Hmm, ook bij teruggave vanwege HRA zal er dus zo'n verrekening moeten plaatsvinden. ga er niet van uit, dat je er rijk van wordt, dus.
fisbel
8 jaar geleden
Een achterliggende voorziening bestaat niet.
Wel voorliggende voorzieningen. Alleen als je geen betaald werk kunt vinden en geen aanspraak kunt maken op een voorliggende voorziening, kun je een bijstandsuitkering krijgen.
Een teruggave van de inkomstenbelasting is weliswaar geen inkomen, maar wordt wel als inkomen / middel beschouwd voor de WWB. Er zal dus verrekening van de teruggave inkomstenbelasting plaatsvinden met de uitkering WWB. Zie artikel 32 van de WWB – lid 1

Artikel 32 van de WWB gaat over inkomen en luidt als volgt:

1. Onder inkomen wordt verstaan de op grond van artikel 31 in aanmerking genomen middelen voorzover deze:
a. betreffen inkomsten uit of in verband met arbeid, inkomsten uit vermogen, een premie als bedoeld in artikel 31, tweede lid, onderdeel j, een kostenvergoeding als bedoeld in artikel 31, tweede lid, onderdeel k, inkomsten uit verhuur, onderverhuur of het hebben van een of meer kostgangers, socialezekerheidsuitkeringen, uitkeringen tot levensonderhoud op grond van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek , voorlopige teruggave of teruggave van inkomstenbelasting, loonbelasting, premies volksverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdragen als bedoeld in artikel 43 van de Zorgverzekeringswet, dan wel naar hun aard met deze inkomsten en uitkeringen overeenkomen.
fisbel