Mag een bewindvoerder mij afwijzen voor een woning?

Samen met mijn partner en 1 kind zijn we eindelijk geaccepteerd bij een bewindvoerder. Voordat wij geaccepteerd waren hadden wij gereageerd op een huisje dat we ook hebben gekregen en ook goedkoper is. Nu doet onze bewindvoerder moeilijk en vind hij dat de woning nog te duur is en dwingt ons een andere woning te zoeken. Dit komt als een klap in ons gezicht omdat we heel graag dat huisje willen..wat ook nog goedkoper is dan onze huidige woning. Mag hij ons zomaar dwingen en mag ik ook overstappen naar een andere bewindvoerder. Ik kan gewoon niet door 1 deur met hem. Hij laat mij ook nooit uitpraten en altijd heel neerbuigend. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
ronron1212
7 jaar geleden
waarom heb je een bewindvoerder?
De hoofdtaak van een bewindvoerder is het beheren van alles wat onder bewind is gesteld. Dat wil zeggen, dat hij ervoor moet zorgen dat alles wat onder bewind is gesteld in stand blijft en goed wordt beheerd. Bovendien moet hij er de administratie over voeren. Zo moet geld goed worden belegd, rente op tijd worden bijgeschreven en een huis op tijd worden geschilderd. Tot de gewone werkzaamheden tijdens het bewind behoort ook het regelen van de financiële huishouding van de betrokkene. Hieronder valt bijvoorbeeld belastingaangifte doen, maar ook het aanvragen van (bijzondere) bijstand, huurtoeslag of een persoonsgebonden budget (PGB).
http://www.goedvertegenwoordigd.nl/maatregelen/bewindvoering/procedures-en-regelgeving-bij-bewindvoering/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb een bewindvoerder ivm vele schulden. De woning waar ik in kan is en goedkoper en instapklaar. Maar ik kan dat aan zijn verstand brengen...ik word er zo moe van

Antwoorden (1)

Uw bewindvoerder is aangesteld door de rechtbank en bepaalt zolang deze uw bewindvoerder is welke grote uitgaven er wel of niet gedaan mogen worden, zeker als het gaat om de aanschaf van een goedkopere woning dan de woning die u momenteel op het oog hebt.

De rechtbank is de instantie die de bewindvoerder heeft benoemd, en is tevens bevoegd de bewindvoerder te ontslaan (artikel319 Fw). Daarvoor is vereist dat de bewindvoerder gehoord wordt, althans behoorlijk opgeroepen wordt voor verhoor en niet verschijnt. De kantonrechter is er voor om te controleren of een bewindvoerder zijn taken goed uitvoert.
Als u van mening bent dat uw bewindvoerder zijn werk niet goed doet, dan kunt u hierover een brief schrijven aan de kantonrechter, waarin u duidelijk uitlegt wat volgens u niet goed gaat. De kantonrechter kijkt vervolgens of de klachten gegrond zijn en gaat, als het nodig is, in gesprek met u en uw bewindvoerder.
De rechtbank waar uw woonplaats onder valt, is het aanspreekpunt in geval van een ontheffing van uw bewindvoerder of verzoek om een andere bewindvoerder. U kunt gevraagd worden om naar de rechtbank te komen. Soms worden aanvragen schriftelijk afgehandeld. Wanneer u naar de rechtbank gaat, is het handig om een vertrouwenspersoon mee te nemen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Stel dat de rechtbank, die elke klacht zeer serieus neemt, u in het gelijk stelt en een andere (door u gekozen) bewindvoerder aanstelt dan zijn daarmee de financiële problemen niet opgelost. Het kan wel zo zijn dat de communicatie met de bewindvoerder en het vertrouwen in hem zodanig verstoord zijn dat het niet in uw belang is om de samenwerking met deze bewindvoerder voort te zetten.