Is een traineeship studieschuld?

Op dit moment werk ik voor een software ontwikkel bedrijf en ik wil de overstap gaan maken naar low-code development via een traineeship met een goed maandloon om zo verder in mijn CV te klimmen. Nu heb ik mijn eerste gesprek over 2 weken pas dus ik weet zelf nog niet veel en volgens mijn recruiter zou de opleidings kosten tot wel 25 duizend kunnen zijn. Nu weet ik niet of dat overdreven is of waar is maar stel het is waar. Kan dit dan gezien worden als studieschuld en dus ook een BKR registratie krijgen? Ik ben namelijk bijna 27 en wil ooit een huis gaan kopen maar als een traineeship altijd betekent hoge studieschuld ga ik wel even 2 x nadenken. Natuurlijk ga ik het ook duidelijk vragen op het gesprek hoe het zit en ik wil dit ook in mijn contract hebben staan mocht ik aangenomen worden etc maar ik dacht laat ik eens vragen naar ervaringen
EDIT: Ik heb op google natuurlijk ook even gezocht naar mijn vraag maar helaas kan ik geen concreet antwoord vinden, misschien is dat ook het teken dat het verschilt per bedrijf?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.4K
ronron1212
2 jaar geleden
traineeship studieschuld is een schuld aan de werkgever.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Oke dus dan is het wel degelijk iets wat ik moet gaan terugbetalen mocht ik onverwachts ontslag moeten nemen?

Het beste antwoord

Dat is een schuld aan je bedrijf. Elke studie die je krijgt van je werkgever, heeft een contract met een periode. Ga je voor die periode weg bij het bedrijf, dan betaal je een deel van de opleiding terug. Bij een baan bij de Rijksoverheid golden deze voorwaarden:
Bij voortijdig beëindigen van het traineeship of indien u ontslag neemt of krijgt binnen drie jaar na het afronden van het traineeship, is een terugbetalingsverplichting ter hoogte van € 15.000,00 van toepassing van de scholingskosten. De terugbetalingsverplichting is als volgt:
- Bij een ontslag op eigen verzoek of door eigen schuld of toedoen, waaronder onvoldoende
studieresultaten gedurende het traineeship, moet u de volledige scholingskosten terug betalen.
- Indien u het traineeship met succes hebt afgerond en bent aangesteld in vaste dienst van het Rijk, moet u bij ontslag op eigen verzoek of door eigen schuld of toedoen, de scholingskosten terug betalen. Het te betalen bedrag wordt in 36 maanden afgebouwd. Dit betekent dat de terug te betalen scholingskosten worden verminderd met 1/36 deel per maand vanaf de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin het traineeship met voldoende resultaat is afgerond.
SimonV