in de proeftijd kunnen we allebei zonder opgaaf van reden opzeggen? heb ik dag recht op UWV?

ik ben namelijk ziek begonnen aan mijn nieuwe baan en realiseer me dat, het veel te veel en het me nog in de toekomst nog zieker maakt, maar heb ik recht op uwv?

Toegevoegd na 3 uur:
ik bedoel doordat het me in de eerste week al zieker ging voelen en ik daar er veel last van heb, kan ik dan nu in me proeftijd opzeggen? of is het beter dan me werkgever het stopt zet? krijg ik dan WW?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Je bedoeld ww nee want je bent dan vrijwillig werkeloos.
paulus811
6 jaar geleden
Als jij zelf opzegt en de werkgever wil je houden, dan ben je 'verwijtbaar' werkeloos en krijg je geen WW. Als de werkgever je wil ontslaan, krijg je wel WW waarvan de tijdsduur afhankelijk is van je arbeidsverleden.

Antwoorden (2)

Als je zelf zonder "dringende reden" stopt in de proeftijd heb je geen recht op WW. Dringende redenen zijn zaken waarvoor je als werknemer ontslag op staande voet zou mogen nemen. (Denk aan mishandeling door de werkgever, grove belediging e.d.)

Zegt de werkgever op in de proeftijd dan ontstaat in principe recht op WW. Als de werkgever opzegt in de proeftijd moet hij de reden daarvoor desgevraagd wel geven.

Overigens moet je minstens 26 weken voor een werkgever gewerkt hebben om WW te kunnen krijgen. Als het totale arbeidsverleden niet meer is dan 1/2 jaar is de maximale duur van de WW 3 maanden.

Stuur je er door je gedrag zelf op aan dat de werkgever je ontslaat, dan breng je het eventuele recht op WW in gevaar.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Je hoeft niet specifiek bij een werkgever te hebben gewerkt voor ww.
In principe bouw je ww op vanaf indiensttreding. Wel moet je minimaal 26 weken hebben gewerkt in de 36 weken voordat je werkloos bent/wordt. Nu weet ik natuurlijk niet op welke manier en in welke mate je ziek bent maar mocht je het idee hebben (of feitelijk weten) dat je gezondheid niet spoedig zal verbeteren, dan zou je je ziek kunnen melden. Dan, afhankelijk van je branche en Cao, heb je eerst één of meerdere wachtdag(en) maar vervolgens kom je in de ziektewet. Dit houdt in dat je werkgever je salaris betaald tot het eind van je contract en vervolgens zal het Uwv naar schatting 70% van je dagloon uitkering in de vorm van een ziektewet-uitkering. Deze wordt wekelijks uitbetaald en heeft een maximale duur van twee jaren.

Toegevoegd na 2 uur:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ziektewetuitkering/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-de-ziektewet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Ge werkgever betaald de ziekte melding niet het uwv.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er staat in haar vraag dat ze in haar proeftijd zit. Als een werknemer binnen de proefperiode (langdurig) ziek wordt dan kun je -lijkt me zo- wel aannemen dat de werkgever het dienstverband niet wil/zal voortzetten na de proefperiode. Wat er vervolgens gebeurd is wat ik in mijn antwoord heb uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ziektewetuitkering/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-de-ziektewet