mag de leidinggevende je weigeren als je vrij wilt voor een feestdag?

Ik heb vrij gevraagd omdat ik dit jaar bevrijsingsfestival niet wil missen. ik heb gezegd dat ik tot een bepaalde tijd kan werken, maar mijn leidinggevende heeft geweigerd.. mag dit officieel wel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat ligt eraan. Volgens de wet is de werknemer in het algemeen leidend in het bepalen wanneer vakantiedagen worden opgenomen en kan de werkgever alleen weigeren bij een gewichtige reden of een zwaarwegend bedrijfsbelang. Wil een afwijzing in een gerechtelijke procedure stand houden, dan is het voor de werkgever van groot belang dat hij de vakantieaanvraag tijdig én gemotiveerd afwijst. Zo'n gewichtige redenen is er niet snel, maar als er op die dag personeelstekort is zal er toch iemand moeten komen: jij of een collega. Er kunnen ook aanvullende bepalingen in je arbeidsovereenkomst zijn opgenomen, die het opnemen van verlof bijvoorbeeld op feestdagen of tijdens de bouwvak onderbouwd beperkt. Het zou daarom wel degelijk kunnen dat de werkgever de aanvraag hier terecht afwijst, alleen heeft de werkgever mogelijk verzuimd dat te motiveren.

Bronnen:
http://berntsenmulder.nl/nieuws/ben-jij-of...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100