Wat gebeurd er met je voor-opbouw ww na dat je zzp bent geworden?

Mijn vraag,

Ik heb 10 jaar gewerkt (LOONDIENST VASTE BAAN ) na me 18 verjaardag ik werkte 40 uur per week langer dan 52 dagen per kalender jaar (VOLGENS UWV) ik bouw 1 maand per jaar WW op dus heb je 10 maanden ww. als je dan zzper wordt en je bedrijf gaat na 6 jaar kapot heb je dan nog steeds recht op je 10 maanden ww (is opgebouwd voor dat je zzp bent geworden)??. DE VRAAG IS DUS waarom krijg je die 10 maanden ww niet DIE JE OPGEBOUWD HEBT waar zijn die gebleven.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.6K

Antwoorden (1)

WW wordt niet "opgebouwd" zoals een pensioen.

WW is een verzekering waarvoor, net als bij elke andere verzekering, premie wordt betaald Als zich een schadegeval (= werkloosheid) voordoet en voldaan wordt aan de voorwaarden voor uitkering keert de WW uit. De (gemaximeerde) duur van de uitkering hangt vervolgens af van het arbeidsverleden als werknemer.

Vergelijk het met een verzekering tegen stormschade waarvoor je tot (zeg) 5 jaar geleden premie betaalde en nu niet meer. Als er "nu" een storm uitbreeekt waardoor je schade leidt, krijg je ook niets.

De premies van de WW gaan in "de pot" en deze werknemersverzekering doet daarvan uitkeringen aan "lopende schadegevallen". Neem een ziektekostenverzekering. Iedereen die gezond blijft betaalt met de premie (flink) mee aan de kosten van zieken. Je krijgt geen geld terug als je niet ziek bent geweest. Je krijgt ook niet meer "rechten" als je op een zeker moment zelf ziek wordt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Om WW te kunnen krijgen, moet je o.a. voldoen aan de wekeneis. Die houdt in dat je in minimaal 26 weken hebt gewerkt (als werknemer) in de 36 weken voordat je werkloos werd. Weken waarin je als zelfstandige hebt gewerkt en weken die al zijn meegeteld voor een eerdere uitkering, tellen daarbij niet mee. Als je aan de wekeneis zou voldoen -wat je niet doet- krijg je 3 maanden WW.

Als je aan de wekeneis zou voldoen, wordt gekeken of je ook aan de jareneis voldoet. Daardoor zou je langer recht hebben op WW. Er wordt dan teruggekeken naar de 5 jaar voor je geen werk meer had.

Je krijgt helaas geen uitkering omdat je niet aan de wekeneis voldoet. (Overigens ook niet aan de jareneis maar dat staat er nu even los van). Je hebt in die periode niet gewerkt als werknemer en dus was je ook niet verzekerd voor WW en daarom is er ook geen premie voor betaald. Ik kan er helaas niets anders van maken.

Toegevoegd na 22 minuten:
Tot slot: stel nu dat je op dit moment weer werknemer zou worden en na een half jaar werkloos. Dan voldoe je aan de wekeneis en krijg je 3 maanden uitkering, zolang je aan alle voorwaarden voldoet. Je voldoet echter niet aan de jareneis omdat je andere arbeidsverleden als werknemer te ver terug ligt. Overigens zijn de regels voor WW ingrijpend veranderd; "1 maand werk = 1 maand WW" geldt niet en de maximumduur van de WW wordt afgebouwd van 38 maanden naar 24 maanden.
Computoon
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
+