Wajong minder dan bijstand zonder jonggehandicaptenkorting ondanks 5%hogere uitkering?

Ik heb een wajong uitkering van 75% van het minimumloon. Ik ontvang 980 euro per maand. De bijstand is 70% van het minimumloon en zij ontvangen 930 per maand. Ook heb ik recht op de jonggehandicaptenkorting van 719 euro per jaar, die maandelijks verrekent wordt door het uwv. Hoe kan het dat ik maar 50 euro meer ontvang dan iemand in de bijstand die 5% minder hoort te ontvangen. In mijn optiek: als uwv vanaf nu stopt met de jonggehandicaptenkorting toe te passen, ontvang ik elke maand nog minder dan iemand in de bijstand terwijl ik 5% meer hoor te krijgen. Iemand die weet hoe dit zit??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook minder dan een jongere in de bijstand ?? Je leeftijd is hier wellicht van belang.
Bovendien vergelijk je vermoedelijk de bijstand van een eenpersoonshuishouden, waarbij de kosten van levensonderhoud natuurlijk een stuk hoger zijn. Maar vijftig eurp meer ; op hoeveel euro meer denk je met jouw baan 'recht' te hebben ?? I Ook van 'hoor te ontvangen' en 'hoor te krijgen' gaan mijn haren wel een klein beetje rechtop staan....wees BLIJ dat je in een land woont waar je zomaar recht op een inkomen hebt. Dat is op wereldschaal behoorlijk uitzonderlijk.

Antwoorden (1)

Omdat voor iedere regeling andere regels gelden. Er is dan ook geen reden waarom je meer of minder zou "moeten" krijgen dan iemand uit de bijstand.

Ik vraag me overigens af hoe je hebt berekend dat 70% van het minimumloon eur 930 - is. Dan zou er een minimumloombedrag moeten zijn van (100/70) × eur 930.- = eur 1328,57 en dat is er niet.

Toegevoegd na 15 minuten:
Stel dat we uitgaan van het minimumloon van een 23-jarige (nu bruto 1537,20/maand) en dat jouw percentages kloppen, dan is het brutoverschil 5% (75 -/- 50) ofwel bruto eur 76,86 per maand. Daarop wordt uiteraard nog loonheffing ingehouden, net als op elke andere uitkering. Het nettobedrag is dus lager.

Die jonggehandicaptenkorting is een loonheffingskorting. Bedrag wordt uitgesmeerd over een heel jaar (dus 59,92 per maand) Die bijna eur 60.- zorgt er dus voor dat er minder loonheffing wordt ingehouden op die 75 procent van het brutominimumloon dan bij iemand die niet jonggehandicapt is. Je houdt dus netto meer over dan iemand die zo'n zelfde uitkering zou hebben maar dan zonder de korting.

Verder weet je niet of degene met wie je vergelijkt andere heffingskortingen heeft, die van invloed zijn op het nettobedrag van de uitkering.

Toegevoegd na 1 uur:
Waar ik schreef (75-50) moet dat uiteraard (75-70) zijn, anders kom je niet aan die 5% verschil.
Computoon