Mag je een spandoek op eigen grond plaatsen?

Volgende week zaterdag komen de sint en zijn pieten bij ons in Groningen aan, hierbij is gedurende 3 uur de straat waar ik gevestigd ben afgesloten omdat de sint hier met de stoet door heen trekt. Ik zat eraan te denken om hier een spandoek te hangen, echter geldt in de stad Groningen dat je hier normaal ook een reclamevergunning voor moet aanvragen. Ben je dit ook verplicht voor een actie van een paar uur én op eigen grond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Spandoekvergunning aanvragen

Voor het ophangen van spandoeken boven de weg of aan de gevel heeft u in de gemeente Groningen meestal een vergunning nodig.

De gemeente maakt onderscheid tussen het ophangen van spandoeken boven de weg en aan gevels. Ook is van belang of het om een monumentale gevel gaat. Voor spandoeken boven de weg heeft u altijd een vergunning nodig.
Spandoeken in de binnenstad
In de binnenstad kunnen spandoeken worden opgehangen in de straten waar voorzieningen zijn aangebracht (haken in de gevels/staalkabels over de weg). Deze voorzieningen zijn eigendom van de Groningen City Club (GCC). Een overzicht van deze straten kunt u opvragen bij Loket Bouwen en Wonen.

Daarnaast kunnen er spandoeken worden opgehangen aan het balkon van het pand Grote Markt 27 (Vindicat). Voor deze locatie is eerst toestemming nodig van Vindicat. Daarna moet u een vergunning aanvragen bij de gemeente. Vindicat kan een vergoeding vragen voor het ophangen van spandoeken.

Let op: In de periode 19 oktober t/m 31 januari worden voor de binnenstad geen vergunningen voor spandoeken boven de weg verleend omdat er dan feestverlichting hangt.
Spandoeken buiten de binnenstad
Ook buiten de binnenstad heeft u voor het ophangen van een spandoek boven de weg een vergunning nodig.

Een van de locaties om een spandoek op te hangen is aan de Zernikelaan. Voor deze locatie is eerst toestemming nodig van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Daarna moet u een vergunning aanvragen bij de gemeente. De RUG zorgt voor het ophangen en verwijderen van de spandoeken en brengt hiervoor kosten in rekening.
Wanneer is een melding voldoende en is een vergunning aanvragen niet nodig?

Een vergunning voor een spandoek aan een gevel is niet nodig:

* wanneer een spandoek niet langer dan 9 weken hangt;
* er geen frame nodig is;
* het niet aan een monumentaal pand wordt vastgemaakt.

Een melding bij het Loket Bouwen en Wonen dat u een spandoek op een bepaalde locatie gaat ophangen, is dan voldoende. Dit geldt voor zowel in als buiten de binnenstad.
Aanvragen

U kunt de vergunning aanvragen bij het Loket Bouwen en Wonen, (050) 367 81 11 of per e-mail: e.verdoold@roez.groningen.nl. U krijgt het aanvraagformulier dan toegestuurd.

Het ingevulde formulier kunt u terug mailen of opsturen naar:

Loket Bouwen en Wonen
tav. Mw. E. Verdoold, o.v.v.: Spandoekvergunning
Postbus 7081
9701 JB Groningen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dat verschilt per gemeente, als je iets voor het raam plakt weet je zeker dat je veilig bent! nu maar hopen dat de cameraman het ook ziet! s6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gemeente Groningen maakt onderscheid tussen het ophangen van spandoeken in de binnenstad en buiten de binnenstad. Ook is van belang of het om een monumentale gevel gaat.

Voor het ophangen van spandoeken boven de weg of aan de gevel heb je meestal een vergunning nodig. Een vergunning voor een spandoek aan een gevel is niet nodig:
* wanneer een spandoek niet langer dan 9 weken hangt;
* er geen frame nodig is;
* het niet aan een monumentaal pand wordt vastgemaakt.
Een melding bij het Loket Bouwen en Wonen dat je een spandoek op een bepaalde locatie gaat ophangen, is dan voldoende. Dit geldt voor zowel in als buiten de binnenstad.

In de binnenstad kunnen spandoeken worden opgehangen in de straten waar voorzieningen zijn aangebracht (haken in de gevels/staalkabels over de weg). Deze voorzieningen zijn eigendom van de Groningen City Club (GCC). Een overzicht van deze straten kan je opvragen bij Loket Bouwen en Wonen.
Daarnaast kunnen er spandoeken worden opgehangen aan het balkon van het pand Grote Markt 27 (Vindicat). Voor deze locatie is eerst toestemming nodig van Vindicat. Daarna moet je een vergunning aanvragen bij de gemeente. Vindicat kan een vergoeding vragen voor het ophangen van spandoeken.
Let op: In de periode 19 oktober t/m 31 januari worden voor de binnenstad geen vergunningen voor spandoeken boven de weg verleend omdat er dan feestverlichting hangt.

Ook buiten de binnenstad heb je voor het ophangen van een spandoek boven de weg een vergunning nodig. Een van de locaties om een spandoek op te hangen is aan de Zernikelaan. Voor deze locatie is eerst toestemming nodig van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Daarna moet je een vergunning aanvragen bij de gemeente. De RUG zorgt voor het ophangen en verwijderen van de spandoeken en brengt hiervoor kosten in rekening.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
u was mij net voor... als u wilt verwijder ik mijn reactie.
Het zal er ook nogal aan liggen wat voor tekst jij op dat spandoek schrijft. Als het aanstootgevend is, dan kan dat gevolgen hebben, als het iets is als welkom Sint, dan zal er waarschijnlijk niets van gezegd worden.
Van reclame zal men niet gecharmeerd zijn.
jc54
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
Welkom Sint, wil je een massage?
Dat hangt er maar vanaf wat er op dat spandoek staat.
Uit je vraag en toelichting kan ik niet goed opmaken, wat je met dat spandoek wil.

Als je op dat spandoek iets zet als "welkom Sinterklaas", dan mag dat misschien verboden zijn, maar levert het geen enkel probleem op. Het is gewoon een ludiek gebeuren, en dan mag alles ;-)

Als je reclame wilt gaan maken voor je eigen bedrijf, dan lijkt dat mij, ondanks dat het misschien wel mag, heel onverstandig. Iedereen die dat spandoek ziet, zal toch iets denken als, dat jij als bedrijf een slaatje wilt slaan uit het feit dat er een Sinterklaasfeestje aan de gang is.
Het spandoek zal in dat geval eerder anti-reclame zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Best leuk hoor, en je krijgt er geen problemen mee.
Maar doe het wel verstandig. Maak de naam van je massagepraktijk niet te groot of opvallend. Je zou moeten proberen het zó te doen, dat de nadruk ligt op Sint de Piet, en de lol daarvan, en pas in de 2e plaats je praktijk.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed zo! Ik kom kijken! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor Labratje. Ik zat je een beetje te plagen. ;-)
Negatieve publiciteit is ook reclame, zolang het spandoek er alleen hangt als er camera's zijn zit je altijd goed.