Waarom worden bedragen als 3,99/3,50 gebruikt terwijl bij de kassa het bedrag afgerond wordt?

Weet jij het antwoord?

/2500

lijkt het goedkoper

Mensen kopen eerder een product van €2,95 dan van €3,00. Dat is puur psychologisch: het is in je hoofd 'iets van 2 euro nogwat' of 'iets van 3 euro'. Die 5 cent scheelt in je hoofd dus al bijna een euro.

Het afronden is noodzakelijk geworden om de fysieke centen uit te bannen (in de kassalade), de prijzen blijven in centen genoteerd omdat daar veelal voordeel voor de supermarkt uit valt te halen, afronden naar boven komt vreemdgenoeg vaker voor dan afronden naar beneden (waarom is mij een raadsel). Op 2 artikelen van 0.99 verdien je een stuiver t.o.v. 3 artikelen van 0.99. In de tijd van veel meer PIN-betalingen is echter afronden niet belangrijk meer, electronisch betaal je de cent wel. Toegevoegd na 9 minuten: een goede gewoonte zou zijn om naar boven afgeronde bedragen te pinnen en naar beneden afgeronde contant te betalen. Het zal je alleen niet zoveel winst opleveren als de supermarkt.

Eigelijk heel simpel, door op het eind van een hele reeks producten af te ronden kom je in totaal hooguit met een verschil van 2 of drie cent. Zou je bijvoorbeeld 20 x 1 cent afrekenen dan is dat al gauw 20 cent verschil dat x bijvoorbeeld 700 klanten (grote supermarkt) 700 x 0,20 = 1400 cent per dag x aantal openingdagen en dat x aantal vestigingen..... Zuiver theoretisch natuurlijk maar die bedragen zijn ook nog eens een psychologische grens nl net geen vol bedrag en dan lijkt het toch al weer een stukje voordeliger en daar speelt de verkoper op in.

Er wordt pas afgerond aan de kassa over het bedrag van alle boodschappen tezamen. Je betaalt dus gewoon wat het kost en ter afronding krijg je de ene keer 2 cent korting en betaal je de andere keer 2 cent meer. Hoe de waren ook geprijsd zijn, de winkelier heeft geen enkele invloed op het (toevallig onstane!) eindbedrag. De Aldi is een van de weinige waar nog niet wordt afgerond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100