Mastercard securecode ATM pin, is dit veilig?

Op internet wou ik een aankoop betalen met mijn Mastercard, na het invullen van mijn creditcard gegevens (kaartnr, ccv code, etc) krijg ik een nieuw scherm.

Hierin verschijnt bovenin Mastercard Securecode. Hij vraagt opnieuw het kaartnummer en vervaldatum en ccv code. Alleen nu vraagt hij ook mijn ATM pin! Is dit wel veilig?

Op de site van de Rabobank staat een hele uitleg + filmpje over de Securecode, alleen daarin word verteld dat je moet werken met de Random Reader! Alleen die optie krijg ik niet. hij vraagt alleen mijn ATM pin

Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie kan je helpen: Rabobankservicedesk/telefoon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah, het is veilig.( als je ten minste een 'slotje' in je browser ziet staan). Securecode wordt veel gebruikt online, dan koppelen ze een gebruikersnaam en pin aan je kaart als extra beveiliging.
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar da's dan een andere PIN dan de PIN die op je kaart zit om geld uit de muur te trekken, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen pincode! Het is een antwoord die jezelf ooit hebt ingevuld. Bijv. Wat is de meisjesnaam van je moeder.

Het beste antwoord

Pas op! Dit klinkt naar phishing! Je zou nooit je pincode hoeven te geven. Sterker nog, je bank weet niet eens je pincode! Dus: controleer het adres en het beveiligingscertificaat. (Dit kan je meestal doen via een slotje in je adresbalk of in de statusbalk onderaan). Maak ook een melding bij de webwinkel en bij je bank.

Het kan zijn dat die webwinkel, of het bedrijf dat hun betalingen verwerkt, gehackt is.

Als je nog nooit eerder wat besteld hebt: google even het internet af en kijk of ze betrouwbaar zijn. Is het een Nederlandse webwinkel? Controleer of ze het keurmerk hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je had helemaal gelijk...de eerst keer stond er een uitroepteken bij het slotje, iets met dat het certificaat ongeldig was! op een andere computer geprobeerd en daar nergens last van! thx

Andere antwoorden (1)

De SecureCode is een persoonlijke code die het mogelijk maakt dat u nu nog veiliger kunt betalen bij aangesloten internetwinkels in binnen- en buitenland.

U kunt gebruikmaken van de MasterCard SecureCode nadat u zich voor deze service heeft geregistreerd. U maakt bij registratie zelf uw persoonlijke SecureCode aan, die daarna als wachtwoord werkt. U dient uiteraard zorgvuldig om te gaan met uw wachtwoord en dit geheim te houden. Na uw registratie kunnen alle aangesloten internetwinkels u als kaarthouder herkennen. U wordt bij een onlinebetaling gevraagd uw MasterCard SecureCode wachtwoord in te voeren. Hiermee bevestigt u dat u de bevoegde kaarthouder bent en wordt uw betaling afgerond. De verkoper krijgt uw wachtwoord uiteraard niet te zien.

Een mastercard secure code vraag is bijv. Wat is de meisjesnaam van je moeder?

Het is dus geen pincode!

Weet je niet of je ooit een securecode hebt aangevraagd of ben je deze vergeten dan kun jij met jouw bank bellen en dit laten resetten, zodat je online opnieuw je Mastercard Securecode kunt aanvragen. Dit kun je aanmaken met behulp van je creditcard gegevens. Direct daarna is deze te gebruiken voor jouw online betaling.