Wat betekend de renteverlaging Draghi voor de Nederlandse pensioenen?

Beste mensen,

ik hoor steeds dat de renteverlaging van Draghi gevolgen heeft voor de Nederlandse pensioenen en dat die daardoor verdampen. Ik snap niet goed hoe. Ik snap wel de rekenrente, die men gebruikt voor de komende 70 jaar van 1 procent (dat men ervan uitgaat dat men niet meer rendement behaald dan 1 procent) Overigens In omringende landen heeft men de rekenrente wel hoger. Maar dat steeds maar verlagen van de rente Draghi wat heeft dat met onze pensioenen te maken? Ik vind het belangrijk om precies te weten wat er gaande is. Ik wil wel weten hoe dingen in elkaar steken. Misschien is hier iemand die het op een eenvoudige manier heel goed uit kan leggen.

vr gr Gonna

4 jaar geleden
in: Beleggen
2.3K

Antwoorden (1)

De pensioenfondsen krijgen weinig rente door de rente verlaging. Hierdoor groeit het vermogen van de pensioenfondsen amper of niet zelfs. De overheid wat je daar nu mee bedoeld weet ik niet. Maar door de lage tot geen rente inkomsten is de rekenrente dus ook laag. Vroeger werd er gerekend dat een pensioenfonds 23 euro in kas moest hebben om over 20 jaar 100 euro te kunnen uit betalen nu is dat 93 euro.
4 jaar geleden
gonna
4 jaar geleden
Dank je wel voor de uitleg. Ik begrijp het.