Ik moet een beleggingsadvies opstellen voor een defensieve belegger, hoe stel ik dat op?

Voor mijn studie moet ik een officiel beleggingsadvies opstellen, heb er echter geen college's in gehad. Wie kan mij hierbij helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Beleggen
3.1K

Het beste antwoord

Een defensieve belegger wil geen risico lopen maar zet z'n geld het liefst niet op de bank omdat daar te weinig rendement wordt gegeven. Je moet zijn vermogen spreiden over veilige en solide bedrijven. Kijk hiervoor naar lang jarige gemiddelde van koers stijging en dividend rendement. Ook moet je verschillende sectoren kiezen. Kijk hiervoor naar de sector info en kijk hierbij naar de trends en de verwachting van de komende jaren. Een zeker rendement geven ook staats obligaties daar kan je dus ook wat geld in steken. Kort gezegd: stop zijn geld in Shell, ahold, accelor mital, Philips en wat staats obligaties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Rabobank heeft een brochure (PDF bestand) waarbij de belegger kan aangeven of hij zeer offensief (risovol) offensief, neutraal, defensief of zeer defensief wil beleggen. De spreiding ('het mandje') dat bij defensief wordt genoemd is: 30% aandelen, 40% obligaties en 30% liquiditeiten (deposito's, spaargeld)
Dat zou een basis kunnen zijn voor een portefeuille klant die defensief wil beleggen / investeren.

Op internet kom je als je informatie inwint al gauw op (voorzichtige) adviezen voor bedrijven zoals Unilever Nestlé, Coca Cola, Pepsi die in de laatste jaren goed rendeerden en in trek waren bij beleggers. Maar steeds met de waarschuwing erbij dat rendementen in het verleden geen garantie zijn voor de toekomst. En uitgaan van het verleden, bijvoorbeeld door te kiezen voor defensieve aandelen blijken in de praktijk tegen te vallen, als de economie weer wat aantrekt.

Kijk eens op beleggersbelangen.nl als uitgangspunt van je zoektocht. En bijvoorbeeld op spaarinfomratie.nl voor de hoogste rentes.