Het is dus noodzakelijk om te weten waar u mee bezig bent als u gaat daytraden. Een lijstje met regels en wetten is dan zeker geen overbodige luxe. Daar kan bijvoorbeeld in vermeldt worden hoeveel je maximaal per keer gaat beleggen, bij welk bedrag je verlies neemt, bij welk bedrag je winst neemt en nog veel meer. Zo kan je bijvoorbeeld ook opnemen dat je eerst kijkt wat er op de agenda staat voordat je overgaat tot koop. “Echte” daytraders zullen dit laatste niet doen omdat zij zich extreme speculanten noemen, die niet naar dat soort punten kijken. Maar dit is als beginnende daytrader zeker aan te raden.Ik heb het volgens mij al vaker gezegd, maar daytraden is gewoon het zelfde als een computerspel. Men stapt op een zo laag mogelijk punt in en probeert er met de snelheid van het licht en met winst weer uit te stappen. Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar makkelijk is het allerminst. Dit komt omdat u nooit in het voordeel staat. De spelkeuze is niet aanpasbaar en staat altijd ingesteld op “extra hard”. Hier doel ik op de transactiekosten die een serieuze bedreiging vormen voor de daytrader. Ook plotselinge koersvallen door terrorisme of ander schokkende nieuws feiten kunnen uw gehele daytraders portefeuille naar de maan helpen.

Daytraden is een spel waarin u het opneemt tegen de rest. Alle andere beleggers zijn uw vijanden die u wilt beroven voordat ze u beroven. Daarom moet u alert zijn op de koers, maar het belangrijkste van alles… uw schild trekken en dekking zoeken wanneer de anderen u aanvallen. Ik geef het toe, dit is het moeilijkste van daytrading. Dit komt mede door de hoge kosten van de transacties maar ook door het feit dat u liever niet toegeeft een foutieve beslissing te hebben genomen.