Wordt er meer belasting geheven als je je snipperuren in een keer laat uitbetalen?

Wordt er meer belasting geheven als je je snipperuren in 1 keer laat uitbetalen of is het verstandiger om door heel het jaar door soms je weeksalaris aan te vullen als je weinig hebt gewerkt?

Alvast bedankt allemaal

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Het maakt in zoverre verschil dat voor de loonbelasting je werkgever er voor kan kiezen om loonbelasting te berekenen over het totale weeksalaris, dus inclusief de snipperuren of al je snipperuren tegen een bijzonder tarief belasten.

Voor jou maakt dat uiteindelijk geen verschil, tenminste niet als je aangifte doet omdat loonbelasting een voorheffing is op de inkomstenbelasting en deze wordt over het hele kalenderjaar berekend en geheven.

Toegevoegd na 7 uur:
zie site www.belastingdienst.nl
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb in week 52 uitbetaald gekregen. En mijn totaal van snipperdagen waar ik geen ene uur eerder van heb laten uitbetalen. In mei krijg ik mijn snipperuren met vakantiegeld weer uitbetaald. Is het verstandig dat ik nu al wat uren verdeel in de komende weken voordat ik word uitbetaald zodat het niet veel belast wordt straks. Of klopt dat niet? Of maakt het toch niet uit omdat ik het misschien toch trg krijg bij mijn belasting aangifte? Ik weet het niet zeker
Ceeve
11 jaar geleden
Het maakt uiteindelijk niets uit als je aangifte doet. Ik zal een voorbeeld geven. Stel je hebt elke week 2 snipperuren. Als je die direct laat uitbetalen dan wordt elke week 2 uur bij je salaris opgeteld en belast tegen het normale tarief van 37%. Maar als je al die uren opspaart worden ze in een keer uitbetaald en dan geldt er een bijzonder tarief en dat is hoger. Maar uiteindelijk maakt het niet uit want als je je belastingaangifte invult wordt alle betaalde loonbelasting gewoon verrekend. Maar wat in december 2012 is uitbetaald wordt verwerkt in de aangifte die je nu moet doen. En wat de komende maand mei wordt uitgekeerd kun je pas opgeven in 2014 want dan doe je aangifte over 2013. Je kunt op de site van de belastingdienst een aangifteformulier downloaden en gewoon invullen dan zie je vanzelf of en zo ja wat je terug kunt vragen door aangifte te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja klopt klinkt logisch zoals het is. Ik hoef me dus niet druk te maken of ik ze nou af en toe opneem of gwn in een keer laat uitkeren. Wat is nou dat bijzonder hoger tarief, gewoon zoals je meer verdient bedoel je? Of is het zo bijzonder dat ik de geheven belasting, over alleen de snipperuren, volledig terug krijg gekeerd als ik aangifte heb gedaan.
Ceeve
11 jaar geleden
Nee je gewone salaris wordt belast tegen 37% en overuren, gratificaties, vakantiegeld en dergelijke tegen een speciaal (wel hoger) tarief ook afhankelijk van je vorige jaarsalaris. Dat heeft dus niets met het terugkrijgen op zich te maken. Want er zijn veel mensen die geen aangifte doen en dus dan meer betalen dan ze zouden hoeven te doen en die zijn de betaalde loonbelasting dan dus kwijt. Als je wel aangifte doet wordt alles verrekend wat je al hebt betaald en dan krijg je het teveel betaalde aan belasting ( met een drempel van € 14,00) terug. Je moet je daarbij ook niet al te rijk rekenen, maar dikwijls loont het toch de moeite. Hierna volgt een verwijzing naar de site waar je kunt vinden hoe de belastingdienst bepaalde uitbetalingen tegen een ander tarief dan normaal, zogenaamde tabel bijzondere beloningen belast. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/personeel_en_loon/loonheffingen_berekenen/loonbelasting_en_premie_volksverzekeringen_berekenen/rekenvoorschriften_en_tabellen/tabellen_voor_bijzondere_beloningen/tabellen_voor_bijzondere_beloningen
Ceeve
11 jaar geleden
zie ook het bekroonde antwoord bij gerelateerde vragen hieronder over overuren en de link naar mijn antwoord op een gisteren gestelde vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/belasting/ingehouden-belastingen-allemaal-terugvragen-loon.420834
Ceeve
11 jaar geleden
Kijk ook nog eens naar het bekroonde antwoord nav de 4e vraag hieronder bij "gerelateerde vragen" en
bij mijn antwoord op de vraag
Welke ingehouden belastingen kan je allemaal terugvragen over je loon?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drempel ligt nu volgens mij bij €25.
Voor wie is belasting aangifte allemaal verplicht. Vorig jaar is er bij mij 2600 ingehouden. En heb 850 aan vakantiegeld en snipperuren gehad. Ik krijg nu €1500 terug. Hoezo is het zoveel. Waar ligt dat aan?
Ceeve
11 jaar geleden
Nee de drempel is € 15,00. Ja waar ligt dat aan: 1. ingehouden loonbelasting 2. arbeidskorting die wordt verrekend 3. iedereen heeft nog recht op zogenaamde heffingskorting. Verder weet ik dat natuurlijk ook niet. Maar doe er je voordeel mee en doe aangifte. Want mensen die denken hoi ik hoef geen aangifte doen doen zichzelf dikwijls te kort. Verder kun je echt alles vinden op de site van de belastingdienst en je kunt ook nog gratis bellen 0800-0543
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/belasting_betalen_terugvragen/check_of_u_belasting_moet_betalen/check_of_u_belasting_betalen