Moeder overleden en huis vol antiek, zijn er bedrijven die het huis voor ons kunnen leeghalen en de goederen verkopen?

Hallo, mijn moeder is plotseling komen te overlijden en mijn ouders hebben hun hele leven gespaard.
U moet denken aan talloze unica van Leerdam, judaica, schilderijen en zelfs een hemelbed uit 1600.
Nou moet haar huis leeg en we hebben geen idee hoe we dit moeten organiseren. Natuurlijk willen we wel een fatsoenlijk betaling. Wat zijn de opties? Zijn er bijvoorbeeld veilingbedrijven die langs komen en meenemen om te veilen? Zo ja, hoe herken ik een goede? Alle tips zijn welkom in deze moeilijke tijd.
Heel erg bedankt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Ja, er zijn veilingbedrijven die langskomen - even googlen. Ik weet niet hoe je een goede herkent? Is het een huurhuis - moet het snel leeg? Of heb je wat meer tijd? Dan zou ik het even laten totdat de wereld wat rustiger is?
SentWierda
4 jaar geleden
Probeer het eerst op regionaal niveau bij veilingbedrijven. Het heeft weinig zin om vanuit Groningen een bedrijf in Maastricht te benaderen.
En neem vooral de tijd. Moet het huis op korte termijn worden ontruimd, zoek dan een loods die tijdelijk (en dat duurt wellicht heel lang) als opslagruimte kan dienen,
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zorg in ieder geval dat je weet wat je verkoopt!

Antwoorden (1)

Taxateur en veilinghouder zijn vrije beroepen, iedereen met of zonder kennis kan deze beroepen uitvoeren. Je kunt zoeken in het online register van federatie TMV, daar vind je taxateurs en veilinghouders die vakbekwaam zijn bevonden. Je kunt contact opnemen met de veilinghouder en vragen of het mogelijk is je spullen op te halen, te taxeren en te veilen.
https://www.federatie-tmv.nl/register
Ook kun je contact opnemen met Vendu in Rotterdam. Zij hebben een taxateur, Marcel Brouwer, die ook tijdens de taxatiedagen bij het glasmuseum in Leerdam de taxaties verzorgt. Buiten dat werken zij ook met antiek. Ook kunnen zij je goederen opslaan, taxeren en veilen.
https://vendurotterdam.nl/
Vendu is opgenomen in het register van federatie TMV.