Werkuren vaststellen zonder contract, is dat mogelijk?

Ik ben aan de slag gegaan met mijn bedrijfsplan. Ik wil mijn werknemers een minimaal aantal werkuren laten draaien.
Kan je als werkgever dat vastleggen met elkaar zonder officieel contract?
Zodat je niks te maken hebt met vakantie uitbetaling/vrije dag en wat nog meer in een officieel contract hoort te staan

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een werkgever is pas werkgever als hij personeel in dienst heeft. Een bedrijf heeft officieel personeel in dienst als degene die voor uw bedrijf werkt aan een aantal eisen voldoet. Iemand wordt beschouwd als personeel wanneer hij of zij:
drie opeenvolgende maanden voor het bedrijf heeft gewerkt;
iedere week of ten minste twintig uur per maand tegen betaling werkt.
Allereerst moet men tot een overeenkomst komen met de toekomstige personeelsleden via een arbeidsovereenkomst. In theorie kan dit mondeling gebeuren maar ter bescherming van het toekomstige personeelslid gebeurt het schriftelijk. In een arbeidsovereenkomst dienen veel zaken te worden vastgelegd, zoveel zaken zelfs dat een mondelinge overeenkomst haast onmogelijk is.
Men dient personeel niet alleen salaris uit te betalen, maar ook loonbelasting en sociale premies dienen te worden afgedragen aan de Belastingdienst.
Een nieuwe medewerker dient door de werkgever aangemeld te worden bij diverse instanties. De werkgever krijgt zeker te maken met de Belastingdiensten, dient zich aan te sluiten bij het UWV en er dient een preventiemedewerker aanwezig te zijn.
Het kan zijn dat de bestaande CAO in uw branche een rol speelt. In haast alle CAO’s zijn afspraken gemaakt over de arbeidsvoorwaarden.
Wat u van plan bent maakt u tot een slechte werkgever met als gevolg slechte werknemers. Als afspraken niet schriftelijk vastliggen kunnen de werknemers u ook vastpinnen op afspraken die niet gemaakt zijn. Twee stemmen zijn dan meer waard dan uw éne stem.