Ik wil van mijn ziektekostenverzekeraar weten welke van mijn ziektekosten worden vergoed door de basisverzekering en welke door mijn aanvullende verz?

Ik wil dit weten om voor volgend jaar, bij eventuele verandering, de beste keuze voor mezelf te maken. Wanneer ik weet welke vergoedingen er dit jaar voor mijn gemaakte ziektekosten zijn uitbetaald en of deze dan onder de basisverzekering of onder de aanvullende verzekering vielen, dan weet ik welke aanvullende verzekering voor mij de beste is, of misschien wel geen aanvullende verzekering.

Dus voor de juiste beslissing heb ik deze gegevens nodig. Maar ONVZ zegt dat zij dat niet kunnen. Dit betwijfel ik ten zeerste, immers zij moeten dat toch ook weten, al was het maar ter bepaling van het eigen risico en de eigen bijdrage.
Zij weten toch ook wanneer zij de aanvullende verzekering laten uitbetalen!

Heb ik misschien ook niet het recht om dit te mogen weten, het gaat immers om mijn eigen gegevens. Anders vind ik het wel een vaag iets dat naar ........... ruikt! ONVZ doet er wel zeer onduidelijk over.

Toegevoegd na 2 uur:
Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk geweest.

Wat ik wil is een overzicht van MIJN vergoede ziektekosten en dan in tweeën dus een overzicht vergoedingen onder de basisverzekering vallend en een overzicht van vergoedingen vallend onder de aanvullende verzekering.

De overzichten op de site van ONVZ zijn algemeen en globaal. Maar ik wil het graag gespecificeerd weten voor mij persoonlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Als het goed is, heb je van je zorgverzekeraar aan het begin van het nieuwe kalenderjaar een overzicht gekregen met alle vergoedingen en wijzigingen t.o.v. het jaar daarvoor. Daar kun je dus alles in lezen.
Dit geldt uiteraard voor 2011, voor het volgend jaar moet je contact opnemen met je zorgverzekering, als dat tenminste nu al bekend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de meeste ziektekostenverzekeraars staat die info gewoon op de website. Voor volgend jaar, dat kunnen zij nog niet weten omdatzij zelf ook nog niet weten hoevee lzij vanuit de overheid krijgen en dus hoeveel er moet worden doorberekend aan de klant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is heb je eens een polis gekregen. Je krijgt echter niet elk jaar een nieuwe polis.
Als je het precies wilt weten vraag je aan je zorgverzekeraar om een polis met de voorwaarden van de basisverzekering en van de aanvullende verzekering toe te sturen, dus op papier.
Het vergelijken met andere polissen is een lastige klus.
Bij de Consumentenbond kon je eind 2010 een vergelijkingsprogramma invullen waarin aan te geven wat voor jou belangrijk is. Daar komt een soort advies uit. Of het nu nog kan met gegevens 2010 weet ik niet.
Het zal er dit jaar ook wel komen, denk ik.
Wat er is uitbetaald /vergoed moet je m.i. van je verzekering te zien kunnen krijgen, maar je kunt zelf aan de hand van de polissen wel beoordelen welke soort kosten er zijn gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de basisverzekering dekt alles in de awbz, wat je denkt er nog bij te moeten verzekeren kun je aanvullend doen. tandartskosten bijvoorbeeld. maar let op: de awbz wordt ieder jaar aangepast. vooral nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier vind je de dekking van de basisverzekering van ONVZ, inclusief een link naar de polisvoorwaarden waarin een toelichting staat: http://www.onvz.nl/zorg.htm?ch=def&id=dekking-basisverzekering.

Wanneer je zorgverzekeringen en hun dekking wilt vergelijken, kun je het beste gebruik maken van http://www.independer.nl/index.aspx. Op die site kun je precies aangeven welke onderdelen onder je verzekering moeten vallen en welke vergoedingen je minder belangrijk vindt. Als je je via deze website voor een verzekering aanmeldt, geven de meeste verzekeraars korting op de poliskosten.

Toegevoegd na 1 uur:
Naar aanleiding van de aanvulling op je vraag:
1. Je weet wat er onder de basisverzekering valt en wat door de aanvullende verzekering wordt vergoed. Op de website van ONVZ kun je zó een totaaloverzicht van alle uitkeringen inzien en uitprinten. Dan is het een kwestie van wegstrepen, toch? Het enige wat overblijft zijn kosten die deels vanuit de basisverzekering en deels door de aanvullende verzekering worden vergoed. Dat zullen er niet veel zijn en uitsplitsing is waarschijnlijk te ingewikkeld om daarvan een specificatie te kunnen maken. Ik kan me voorstellen dat dat veel werk is!
2. Het basispakket is bij alle verzekeraars hetzelfde. Het wordt door de minister vastgesteld:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wat-zit-er-in-het-basispakket-van-de-zorgverzekering.html
Probleem is wel dat het elk jaar wijzigt. Als er iets wordt geschrapt, voegen sommige ziektekostenverzekeraars zo'n geschrapt onderdeel toe aan een aanvullende verzekering, terwijl andere dat niet doen. Vergelijking tussen de verschillende verzekeraars en hun pakketten is en blijft dus altijd een momentopname.