Als een verzekeraar en een verzekeringnemer een verzekering afsluiten, dan moet er assurantiebelasting worden betaald over de verzekeringspremie. Brengt de verzekeraar of de bemiddelaar de vergoeding voor de diensten die samenhangen met de verzekering apart in rekening? Dan moet ook daarover assurantiebelasting worden betaald.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de volgende verzekeringen hoeft geen assurantiebelasting te worden betaald:

levensverzekeringen
ongevallen-, invaliditeits-, en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
ziekte- en ziektekostenverzekeringen
werkloosheidsverzekeringen
verzekeringen van zeeschepen (behalve pleziervaartuigen) en luchtvaartuigen die bedoeld zijn als openbaar vervoermiddel in het internationale verkeer (dus bijvoorbeeld geen privévliegtuig)
transportverzekeringen
herverzekeringen
exportkredietverzekeringen

Vanaf 1 januari 2013 is het tarief van de assurantiebelasting 21% van de verzekeringspremie en de eventuele afzonderlijke vergoeding voor diensten die samenhangen met de verzekering.

Het is dus gewoon een belastingmaatregel voor geld wat naar de schatkist gaat, net als de BTW.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
top! +
als je een verzekering afsluit moet er over de verzekeringspremie assurantiebelasting worden betaald aan de overheid.
krijg je een aparte rekening voor de diensten die samenhangen met de verzekering, dan moet ook daarover assurantiebelasting betaald worden.

zie voor meer informatie de link.

Toegevoegd na 2 minuten:
niet bij alle verzekeringen hoef te worden betaald. hieronder een aantal verzekeringen waarvoor geen assurantiebelasting behoeft te worden betaald:

Vrijstelling van assurantiebelasting

levensverzekeringen
ongevallen-, invaliditeits-, en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
ziekte- en ziektekostenverzekeringen
werkloosheidsverzekeringen
verzekeringen van zeeschepen (behalve pleziervaartuigen) en luchtvaartuigen die bedoeld zijn als openbaar vervoermiddel in het internationale verkeer (dus bijvoorbeeld geen privévliegtuig)
transportverzekeringen
herverzekeringen
exportkredietverzekeringen