Is een foto van je (kassa)bonnetje rechtsgeldig en kun je met een geprinte foto van je bon als garantiebewijs naar de winkel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat lijkt me wel. Het enige waar het om gaat is dat er een betalingsbewijs is. Als de foto duidelijk leesbaar is, zou het dus ook voldoende moeten zijn. Er bestaat zelfs jurisprudentie dat de winkelier genoegen moest nemen van de rechter met het tonen van een bankafschrift .

Dat is absoluut het geval! Je kunt ook ter bevestiging en ondersteuning een - indien je het betaalde bedrag gepind hebt - een kopie van je afschrift meenemen. Bovendien ligt het ook maar net aan wat je hebt gekocht en waar!

Nee. Je moet de originele bon kunnen overleggen. Tegenwoordig wordt er zoveel aan foto's bewerkt of zelf geknipt en geplakt dat winkels meestal de originele kassabon willen.

Het is wel degelijk rechtsgeldig. Een winkelier heeft de plicht dat hij/zij een duidelijke bon verstrekt die lang genoeg meegaat om de zogenaamde garantietermijn te overbruggen. In principe moet een winkelier zelfs akkoord gaan met een bankafschrift.

Antwoord & onderzoek: Het lijkt een nogal grijs gebied; ik sprak vanmiddag met de consumentenbond en deze kon me geen uitsluitend antwoord geven. Zelfs niet na overleg met een collega. Ik vraag: fotokopie? zei zegt: kopiëren of scannen, ik vraag het verschil tussen scannen en foto, zei zegt: ja, het kan allebei. Zei haalde aan: een foto kan bewerkt worden. ik zeg: een foto ook. zij zegt: ja, dat klopt. Ze zegt: bankafschrift Ik denk: dat weet ik al en dat vraag ik niet =P Ik koop ook dingen contant en als je regelmatig bij een winkel koopt en meer dan een product is het niet te achterhalen n.a.v. de afschriften wat er gekocht is; en ik wil juist duidelijkheid! Ik adviseer je (en mezelf) om met het juridisch loket te spreken. Voetnoot: Ik vond nog een interessante q&a/forum op de Kassa website http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/vervagen-aankoopbonnen/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100