Is een foto van je (kassa)bonnetje rechtsgeldig en kun je met een geprinte foto van je bon als garantiebewijs naar de winkel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben benieuwd =O
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik loop de laatste tijd tegen het feit aan dat de helft van de informatie op bonnetjes niet meer te achterhalen is...
Dit is frustrerend naast het feit dat ze lastig op te bergen zijn en te ordenen. Net als jij wil ik simpel mijn bonnetjes inscannen, het bestand een duidelijke titel geven en opslaan. Hebben we ook geen computers om aan de papieren rompslomp te ontduiken?

Het beste antwoord

Dat lijkt me wel. Het enige waar het om gaat is dat er een betalingsbewijs is. Als de foto duidelijk leesbaar is, zou het dus ook voldoende moeten zijn. Er bestaat zelfs jurisprudentie dat de winkelier genoegen moest nemen van de rechter met het tonen van een bankafschrift .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is absoluut het geval! Je kunt ook ter bevestiging en ondersteuning een - indien je het betaalde bedrag gepind hebt - een kopie van je afschrift meenemen. Bovendien ligt het ook maar net aan wat je hebt gekocht en waar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Je moet de originele bon kunnen overleggen. Tegenwoordig wordt er zoveel aan foto's bewerkt of zelf geknipt en geplakt dat winkels meestal de originele kassabon willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar zijn ze dan niet verplicht om een bon te verstrekken die even lang meegaat als de garantietermijn?
Als een thermische bon niet in een perfecte klimaat opgeborgen word; gaat de tekst verloren. Minimale garantie: 2 jaar
Laminaat: 7 tot 10 jaar ?
Wasmachine: 10 jaar
Dakkapel: 15 jaar
Ikea sultan matras: 25 jaar
Quickstep laminaat: 25 jaar
Weber bbq: tot 25 jaar
Lg zonnepaneel: 25 jaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, goed bewaren in een plastic mapje en dat goed opbergen waar je het niet kwijt wordt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus een
Het is wel degelijk rechtsgeldig. Een winkelier heeft de plicht dat hij/zij een duidelijke bon verstrekt die lang genoeg meegaat om de zogenaamde garantietermijn te overbruggen. In principe moet een winkelier zelfs akkoord gaan met een bankafschrift.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je een bron geven waaruit blijkt dat het rechtsgeldig is?
Antwoord & onderzoek:
Het lijkt een nogal grijs gebied; ik sprak vanmiddag met de consumentenbond en deze kon me geen uitsluitend antwoord geven. Zelfs niet na overleg met een collega.

Ik vraag: fotokopie?
zei zegt: kopiëren of scannen,
ik vraag het verschil tussen scannen en foto,
zei zegt: ja, het kan allebei.

Zei haalde aan: een foto kan bewerkt worden.
ik zeg: een foto ook.
zij zegt: ja, dat klopt.

Ze zegt: bankafschrift
Ik denk: dat weet ik al en dat vraag ik niet =P
Ik koop ook dingen contant en als je regelmatig bij een winkel koopt en meer dan een product is het niet te achterhalen n.a.v. de afschriften wat er gekocht is; en ik wil juist duidelijkheid!

Ik adviseer je (en mezelf) om met het juridisch loket te spreken.

Voetnoot:
Ik vond nog een interessante q&a/forum op de Kassa website
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/vervagen-aankoopbonnen/