Overbruggingsperiode maar lastige situatie hoe te handelen (inwonen ouder met uitkeringen)?

Wellicht lopen veel mensen hier tegenaan alleen nergens (zowel op internet als instanties) krijg ik een duidelijk antwoord.
Wij moeten per februari het huis uit omdat wij het huis hebben verkocht.
Onze nieuwe woning wordt een deze weken/maanden opgeleverd. Verwacht eind maart.

Dit betekend dat wij (ik, vrouw en 2 kinderen van 1 en 2 jaar) huis-loos zijn :)
Ik ben alleen verdiener met boven modaal inkomen.

Wat iedereen moet regel in deze situatie is een briefadres doorgeven (waar tijdelijk je post naar doorgestuurd kan worden).

1)
Een vraag is (ene instantie zegt ja andere nee) moet je je tijdelijk inschrijven op een adres al is het van tijdelijke duur. (stel 1e week maart wordt de woning opgeleverd dus kan je je officieel daar inschrijven).
Persoonlijk denk ik van wel omdat, als je je nergens inschrijft je eventueel in de toekomst problemen kan krijgen met uitkeringen, pensioen e.d. omdat je niet altijd “in Nederland” ingeschreven bent.
Dat is dus vraag 1.

2)
Er bestaan mogelijkheden om tijdelijk ergens in te schrijven maar resulteren hier ook weer gevolgen uit (uitkering, bijstand e.d.):

Moeder 1 (alleen wonend), ontvangt WW, maar per half februari IOW/IOAW. +zorgtoeslag

Moeder 2 (met zoon 23 werkloos), bijstand en zorgtoeslag.

Vader 1 (samenwonen, niet getrouwd), werken beide parttime maar in schuldsanering.

Vader 2 (getrouwd met vrouw), vader (vervroegd)pensioen, vrouw werkt fulltime en samen vér bovenmodaal inkomen.

Wat zijn onze mogelijkheden?!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Een brief- of postadres heeft niet de voorkeur. Beter is om u te laten inschrijven op een adres. Het adres van de resp. moeders is niet te verkiezen, want beide zullen vanwege de Participatie wet, ingevoerd in 2015, gekort worden op de bijstandsuitkering. U bent namelijk kostendeler. Hoe meer kostendelers er in huis wonen, hoe hoger de korting op de uitkering. Dit volgens een vaste formule.

Vader 1 - schuldsanering zou kunnen. Maar de beste optie lijkt vader 2. Het prepensioen van vader wordt niet gekort. Er is geen toeslag. Voor de evtl. hypotheekrenteaftrek zijn er geen gevolgen.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Fisbel, bedankt voor de reactie.
Dit lijkt mij ook het beste alleen ik ben bang dat vader 2. dit niet wilt doen... De rest juist wel :P Ik ga erachter aan.
Vind het nog steeds vreemd dat op het internet en bij instanties geen duidelijke informatie vermeld staat omtrent deze vraag...
Deze kwestie komt neem ik aan dagelijks voor?!