wanneer moet je een offerte betalen?

Onze grondwerker heeft een offerte gemaakt maar de factuur is nu bijna 2x zo duur. We hebben de offerte niet ondertekend...

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Weet je ook waarom de factuur duurder is ? meer werk?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Wel, hij heeft zich misrekend. Op de offerte stond: uitgraven van een kelder, 7m x 10m.
Maar in werkelijkheid moet je meer grond uitgraven zodat je genoeg plaats hebt om te werken. Eigenlijk heeft hij te weinig geteld, maar daar kunnen wij n iks aan doen...
ronron1212
2 jaar geleden
Als hij het aan jullie heeft gemeld dan moet je de factuur betalen.
teusvh
2 jaar geleden
Of de offerte is getekend of niet is niet relevant. Je vond het kennelijk goed dat de aannemer aan de slag ging, dus hij mocht er op vertrouwen dat je akkoord was met zijn aanbod.
Volgende vraag is of je had kunnen (moeten) beseffen dat de offerte niet klopte. Zo ja, dan kun je je niet achteraf verschuilen achter een vergissing die je toen al wist. Of had moeten weten, als je goed had opgelet.
Mijn suggestie zou zijn: we hebben ons beiden vergist, dus laten we het verschil 50/50 delen.

Antwoorden (1)

Uw vraag valt met deze informatie niet gemakkelijk / volledig te beantwoorden. Veel hangt af wat u precies met de aannemer bent overeengekomen en/of daarbij algemene voorwaarden zijn overeengekomen. Indien er geen (speciaal voorde bouw bedoelde) algemene voorwaarden zijn overeengekomen, gelden de bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek.
Daarin staat (o.a.) dat er alleen meerwerk mag worden gefactureerd als de aannemer u heeft geïnformeerd over de (prijs)gevolgen daarvan.
Als de overeengekomen prijs een richtprijs was, mag deze slechts met 10% verhoogd worden, tenzij de aannemer u eerder voor een grotere prijsverhoging heeft gewaarschuwd.