Fiscaal partener of huurder

Ik heb mijn huur huis per 18 juli opgezegd. ik heb twee kinderen 17 en 13 jaar. Wij gaan bij mijn vriend intrekken. Hij heeft een koop huis. Wij zijn bezig om een huis samen te kopen. Mijn vraag is wat is verstandig en voordelig: dat ik en mijn vriend gelijk als fiscale partners melden of dat ik met kinderen als huurder meld (tot het nieuw huis is gekocht).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

In 2011 zijn de regels met betrekking tot het fiscaal partnerschap aangepast. Het gaat niet meer om een vrije keuze maar om een stappenplan waaruit blijkt dat u wel of geen fiscale partner bent in 2011.

U hebt samen een notarieel samenlevingscontract. U moet dan allebei meerderjarig zijn.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind en de ander heeft dit kind erkend.
U staat als partners geregistreerd bij een pensioenfonds.
U bent allebei eigenaar van de woning die uw hoofdverblijf is.

Geen van dit is van toepassing in uw geval. Hierdoor bent u automatisch geen fiscaal partner.

Als u bij uw vriend gaat wonen bent u geen huurder overigens. Dat hoeft ook nergens vermeld te worden. Inschrijven op het adres is voldoende.

Het enige nadeel van de nieuwe regeling is dat bepaalde inkomens en vermogensbestanddelen niet te verdelen zijn onderling. Als uw vriend een hoger inkomen heeft dan u dan is het niet nadelig.

Succes met de verhuizing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ maar het is geen stappenplan maar zijn mogelijkheden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je aan één van de eisen voldoet ben je automatisch fiscaal partner, het is niet dat je aan allemaal moet voldoen.
d.m.v. een huwelijk ben je ook fiscaal partner
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de huur constructie zie ik geen voordelen.
Ga je dan ook huur betalen? Die huur zou dan voor hem een bron van inkomsten zijn, waar hij belasting over moet betalen.

Als er verder geen uitkeringen ofzo zijn, dan hoef je niks te doen.
Bij de volgende belastingaangifte kan je dan kijken wat het voordeligste is.