Wat is de journaalpost als een werkgever de prive-auto van een werknemer voltankt?

Graag ook toelichten waarom, waar ik de wetgeving hierover kan vinden en of je de btw mag aftrekken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

De kosten zijn gemaakt door het bedrijf. Als er een bon of factuur is op naam van het bedrijf kan de btw in vooraftrek worden genomen door de ondernemer en de brandstof op de grootboekrekening 'brandstoffen' worden geboekt.

De werknemer heeft echter een privevoordeel ter waarde van de getankte brandstof, inclusief btw. Aangezien elk voordeel uit dienstbetrekking als loon wordt beschouwd (tenzij een uitzondering van toepassing is) moet die waarde worden bijgesteld als salaris, zodat er loonheffing op wordt ingehouden. Kiest de werknemer daar niet voor dan moet hij het bedrag in de vrije ruimte boeken. Een eventuele eigen bijdrage van de werknemer moet in beide gevallen in mindering worden gebracht. Zie echter de volgende alinea.

Als het gaat om een zakelijke rit of woon-werkverkeer dan mag een werkgever max 0,19/km onbelast vergoeden als gerichte vrijstelling aan iemand die geen 'auto van de zaak' heeft. Het meerdere moet verloond worden of in de vrije ruimte worden vergoed.

Toegevoegd na 3 minuten:
Stel: werkgever laat een 'bon' op naam van het bedrijf maken en betaalt contant, dan is de boeking:
4 Brandstof
1 Te verrekenen btw
1 Aan kas

Toegevoegd na 5 minuten:
Kiest de werknemer daar niet voor: moet zijn 'kiest de werkgever daar niet voor'
Computoon