Als ik iets op marktplaats koop zonder bon, mag ik dan btw terug vragen?

Ik heb iets gekocht op marktplaats en daar geen bon van ontvangen. Mag ik hier als bedrijf zijnde dan toch de btw van terug vragen? En hoe boek ik dit anders in?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (3)

zonder bon kan er niet aangetoond worden, of de transactie uberhaupt heeft plaats gevonden en wat het betaalde bedrag is geweest. btw terug vragen gaat in dit geval dus ook niet lukken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze transactie heeft echter wel via de bank plaatsgenomen, dus het bedrag met omschrijving is wel te zien. Geldt het dan nog steeds niet?
Nee. Je hebt een BTW bon nodig waarop het aankoopbedrag, BTW tariefgroep en BTW bedrag zijn gespecificeerd. Dit kan een particulier je überhaupt niet verstrekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je hebt geen BTW betaald dus kan je het ook niet terugvragen.
(hoe de betaling plaats heeft gevonden maakt niet uit)

Inboeken:
net als elk nader product alleen dan met 0% btw (dus in en exclusief bedrag is hetzelfde)

Ga je het weer verkopen dan hoef je alleen over de winst BTW te berekenen. (zie bron)

uitleg over de logica:
BTW (belasting op de toegevoegde waarde) wordt alleen over toegevoegde waarde berekend.
Deze toegevoegde waarde is bij 2e hands spullen van particulieren nul: ze verkopen het normaal gesproken voor een lagere prijs dan dat ze het ooit gekocht hebben.