Het eigenwoningforfait is een correctie op de hypotheekrenteaftrek.
Betaal je € 1.000 per maand aan hypotheekrente, dan zou je een aftrek hebben van € 12.000.
Stel, de waarde van je huis is € 300.000, dan is het eigenwoningforfait 300.000*0,55% (2012= 0,6%) = € 1.650.
Van de betaalde rente is dan per saldo € 10.350 aftrekbaar.
Bij 42% tarief scheelt dat dus € 58 per maand netto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zit een rekenfoutje in.
42% van € 10.350 = € 4.347 : 12 = € 362 per maand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor.
Het is niet de vraag wat het belastingvoordeel is.
De vraag was, wat de gevolgen waren van het eigenwoningforfait.
Dat gevolg heb ik uitgerekend. Namelijk dat je door de toepassing ervan € 58 per maand minder terug krijgt dan zonder eigenwoningforfait.

Andere antwoorden (3)

Dat verhoogt het belastbaar inkomen in box 1.

"U moet voor uw eigen woning een bedrag bij uw inkomen tellen: het eigenwoningforfait. Het eigenwoningforfait is een percentage van de WOZ-waarde van de eigen woning die uw hoofdverblijf was"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van de WOZ-waarde van de woning moet je een bedrag bij je inkomen tellen. Meestal een vast percentage van de WOZ-waarde. De rente echter die je betaald op de hypotheek mag je hiervan weer aftrekken.
Let wel alleen de rente die te maken heeft met de aanschaf van de woning en het onderhoud, mag je aftrekken. Kijk ook goed naar de WOZ-waarde. Veel gemeenten berekenen deze verkeerd (te hoog) en maak desnoods bezwaar tegen de WOZ-aanslag. Deze heeft invloed op je inkomstenbelasting maar ook op andere heffingen waarvoor de WOZ-waarde de grondslag is. Bv rioolbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De EWF-bijtelling was de laatste jaren vrijwel altijd 0,55% van de WOZ-waarde woning. (woningen tussen € 75.000 en ruim 1 miljoen) Voor belastingjaar 2012 is er een verhoging: 0,55% wordt 0,6%. Als de WOZ-waarde van de woning hoger is dan de 'villagrens' van ruim 1 miljoen is er een forse bijtelling EWF boven € 1 miljoen. Een bijtelling die de laatste 3 jaren steeds fors hoger is geworden. Zie de bron.
fisbel