Het bedrag dat een werknemer in dat jaar aan pensioen-aanspraken erbij krijgt.
Aangezien de werknemer voor dit bedrag op de pensioenleeftijd al een pensioenuitkering ontvangt, biedt de overheid voor dat gedeelte geen mogelijkheid om zelf nog met behulp van (lijfrente-)premie aftrek een voorziening te treffen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zogenaamde Factor A, de waarde vermeerdering van je pensioen in een jaar. E.e.a. is terug te vinden op het overzicht dat jaarlijks toegezonden word.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is het het bedrag (factor van je brutosalaris, vastgelegd in je CAO) waarmee je pensioeninkomen jaarlijks wordt verhoogd.

Per gewerkt jaar wordt je toekomstige pension met dit bedrag verhoogd.

Met een hoge pensioenaangroei (A-factor) heb je dus sneller een leuk pensioeninkomen bij elkaar gewerkt dan met een lage.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met de aangroei, de A-factor, kunt u een berekening maken van uw zogenaamde jaarruimte. Die jaarruimte is het bedrag dat u maximaal kunt aftrekken van de inkomstenbelasting als premie voor een lijfrenteverzekering wanneer u een pensioentekort heeft. De A-factor is de uitkomst van een door de belastingdienst verplicht gestelde rekenformule. Die uitkomst kan een andere waarde geven dan de daadwerkelijke pensioeninvesteringen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
alleen we hebben nu er niks aan is bevroren door de gasten uit den haag