Kun je partners voor de erfbelasting zijn als je 5 jaar op 2 adressen een gezamenlijke huishouding voert?

Voor de fiscus ben je volgens belastingdienst.nl partner voor de erfbelasting als je minimaal 5 jaar samenwoont op hetzelfde adres. Wij wonen samen in 2 naast elkaar gelegen appartementen (met een deur in de tussenmuur).
We gebruiken de 2 woningen als ware het 1 woning (1 woonkamer, 1 slaapkamer, 1 keuken, kortom 1 huishouden). We hebben wel elk ons eigen huurcontract, en zijn op 2 verschillende adressen in het GBA ingeschreven.
Deze situatie bestaat al meer dan 10 jaar. Ben je dan fiscaal partner voor de erfbelasting?

Toegevoegd na 1 minuut:
We zijn niet getrouwd, of gepartnerd en er is ook geen notarieel samenwoningscontract o.i.d.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee. Strikt genomen zegt de wet (art 1a lid 1 sub b van de successiewet 1956) dat je op het zelfde woonadres ingeschreven moet staan. Lijkt voor jullie niet van toepassing.

Nog even een opmerking: als je niets op papier hebt is het onwaarschijnlijk dat je beide tegelijk iets erft, tenzij eea testamentair is geregeld. Het probleem dat je 'beide als één persoon' wordt gezien voor belastingheffing doet zich dan sowieso niet voor.