Kun je oudedagsreserve Voor Je pensioenleeftijd opnemen?

Bij staking van onze firma ivm pensioenleeftijd partner valt mijn inkomen weg. Kan ik voordat ik de pensioenleeftijd bereik al de oudedagsreserve opnemen zonder hier extra voor belast te worden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Ligt er helemaal aan hoe jij jouw oudedagsreserve hebt opgebouwd en vastgezet. Als het gewoon pensioen is (in Nederland), en jij bent in de leeftijd dat je met vroegpensioen kunt, dan is het mogelijk om inderdaad al gedeeltelijk je oudedagsvoorziening aan te spreken. Volledig afkopen zal in de meeste gevallen niet lukken, of wel met een flinke "boete".
5 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je het over de fiscale oudedagsreserve voor ondernemers voor wie de inkomstenbelasting geldt.

Die kun je niet "opnemen". De FOR is een deel van de winst dat je in tijden dat je de onderneming had als het ware "apart kon zetten". Het voordeel was dat je dan in die jaren minder belasting hoefde te betalen. Staak je de onderneming dan wordt dit bedrag weer bijgeteld. Eigenlijk logisch want anders zou over een deel van het inkomen nooit belasting worden betaald. Advies: raadpleeg een deskundige adviseur op dit gebied.
"
Met het staken van uw onderneming wordt ook uw oudedagsreserve (gedeeltelijk) opgeheven. De bedragen waarover u uitstel van heffing van belasting hebt gekregen volgens de regeling van de oudedagsreserve, worden nu bij uw winst geteld.

U kunt de oudedagsreserve laten afnemen met het bedrag dat u aan betaalde lijfrentepremies aftrekt. Tegenover de winstbijtelling staat dan een even grote premieaftrek. Per saldo betaalt u dus nog altijd geen belasting. De belastingheffing vindt pas plaats over de (toekomstige) lijfrente-uitkeringen."
"De Fiscale Oudedagsreserve werkt als volgt:

    Jaarlijks reserveer je een bedrag van twaalf procent van je ondernemingswinst  bijvoorbeeld 3.000 euro, voor je oudedagsreserve. Het maximale bedrag dat je per jaar kunt reserveren, is  € 11.590 in 2009 (2010: € 11.811), De reservering gaat af van je kapitaal en zet je neer als ‘voorziening FOR’ bij het eigen vermogen op de balans. Je mag overigens nooit meer of minder dan 12 procent reserveren.

    Als je gebruik maakt van de regeling moet je op het aangiftebiljet inkomstenbelasting aangeven dat je een bepaald bedrag wilt toevoegen aan je oudedagsreserve.

    Stel, je reserveert inderdaad 3.000 euro. Dan hoef je daarover dat jaar geen inkomstenbelasting te betalen over die 3.000 euro.

   Met de uitgespaarde inkomstenbelasting over die 3.000 euro kun je op dat moment doen wat je wilt: sparen, beleggen, investeren, et cetera.

   Na je 65ste wordt de 3.000 euro bij je overige inkomen opgeteld. Over dat inkomen betaal je dan inkomstenbelasting. Maar let op:  ook als je de onderneming voortijdig staakt moet je die inkomstenbelasting nog betalen!"
Computoon