Moet je als aandeelhouder met een minderheidsbelang in de onderneming wel of niet de sociale premies betalen?

Stel dat de aandeelhouders met een minderheidsbelang een managementfee factureren aan de BV waarvoor ze werkzaam zijn. Ze factureren vanuit hun eigen BV. Je dient loon aan jezelf uit te keren vanuit de eigen BV. Daar de andere mede aandeelhouder(s) jou kunnen ontslaan, dien je dan wel of niet sociale premies te betalen zodat als je ontslagen wordt aanspraak kunt maken op een ww uitkering?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Als je loon aan je zelf betaald moet je alle premies betalen en de loon belasting.
ronron1212
7 jaar geleden
https://cijfermeester.nl/kennisbank/dgabv/toch-ww-uitkering-voor-directeur-grootaandeelhouder/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een lastige vraag.

Het beste antwoord

Afhankelijk van grote van inkomens kun je het laten vallen onder overige werkzaamheden, dus dan worden de sociale premies een keer per jaar betaald of als inkomsten uit werk uit een loon betrekking. Dan worden de sociale premies per maand via loonvoorheffing aan de belastingdienst betaald.

Bij inkomen uit werk is er altijd een risico dat deze inkomsten vervallen en vervangen dienen te worden via de sociale dienst door inkomsten uit uitkeringen.

Het antwoord is dat je of links om of rechts om sociale premies dient te betalen.
In dit soort twijfel gevallen kan er met de belastingdienst afspraken gemaakt worden of de BV wel of niet loonbelasting administratie dien te voeren. Maar met een werknemer gaat een loonbelastingadministratie wel veel risico op fouten op leveren.

Toegevoegd na 1 uur:
Een DGA is niet verzekert via de WW. Dus de inkomsten uit werk als DGA is vrijgesteld van WW premie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
als een BV een zakelijke relatie heeft met een andere BV en daarom factureert dan is er geen sprake van natuurlijke personen.
Dus geen inkomsten uit overige werkzaamheden want dat is een IB-aspect.
Er is geen keuze voor de BV of de inkomsten onder de inkomstenbelasting vallen.
De werknemer/DGA is niet verzekerd voor de sociale wetgeving, (want hij kan zichzelf ontslaan)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat van DGA is een goede aanvulling
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties. Dit antwoord komt het beste in de buurt van de praktijk. Linksom of rechtsom, de kans dat er premies betaald moeten worden is er vrijwel altijd. Stem dus op voorhand met de inspecteur af wat er in jouw specifieke situatie het geval is.
Iemand die een eigen BV heeft en daarvan dus de DGA is hoeft geen sociale premies te betalen. Wel de overige premies.
De BV die de management fee betaald moet de ww afdragen.

Andere antwoorden (2)

Voor de beantwoording van die vraag is het van belang eerst vast te stellen of er wel of geen dienstbetrekking is.
Dat een aandeelhouder in een gezagsverhouding staat met de bestuurder van hun eigen bv hoeft daar in beginsel geen beletsel voor te zijn.

Indien er echter inderdaad sprake is van een dienstbetrekking en de aandeelhouders dus ondergeschikt zijn aan de bestuurders en niet andersom bijv. dan volgen daar ook alle andere rechten en plichten uit, waaronder het betalen van ww premies en het ontvangen van ww bij ontslag.
7 jaar geleden
De managementovereenkomst is tussen 2 vennootschappen, niet tussen een prive-persoon en een vennootschap.
Dus de management BV hoeft geen sociale premies te betalen.

De managementvennootschap is per definitie niet verzekerd voor sociale premies. Een BV kan toch niet in de WW?
Wel dient de persoonlijke managementvennootschap btw af te dragen over de fee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag is of de aandeelhouder, een natuurlijke rechtspersoon, sociale premies dient te betalen. De BV kan naast inkomen uit werk ook inkomsten uit vermogen of producten hebben. Ook kan de BV overgedragen worden aan andere persoon of de persoon kan door omstandigheden zoals leeftijd, ziekte of gebrek aan werkzaamheden verkies aan inkomsten hebben die de BV niet kan opvangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De benaming een natuurlijke rechtspersoon bestaat m.i. niet.
Of het is een natuurlijke persoon, dus een mens, of het is een rechtspersoon, dus een stichting of een vennootschap. Allebei tegelijk is niet mogelijk
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@hajete, u hebt helemaal gelijk
Een rechtspersoon is een uitvinding van de wetgever, het is een persoon uit het recht. De benaming stamt uit de VOC-tijd. Geldschieters zochten naar een methode om schepen en hun vaarreizen te kunnen financieren, zonder dat zij hun hele vermogen konden kwijtraken.
De wetgever verzon een juridische rammelkast: de rechtspersoon.
De natuurlijke persoon (mens) is de tegenhanger van de rechtspersoon in het vermogensrecht.