Hoe geld overschrijven van zakelijke naar persoonlijke rekening (in boekhouding) voor eenmanszaak die vrijgesteld is van BTW?

Hey!
Ik heb onlangs mijn eenmanszaak gestart die vrijgesteld is van BTW. Maar omdat ik DJ ben met de eenmanszaak, maak ik veel inkomsten en weinig of bijna geen kosten. Dus ik zou graag dat geld willen overschrijven naar mijn persoonlijke bankrekening.

Is dit mogelijk? en hoe moet ik dit in mijn "boekhouding" noteren als ik dit overschrijf?

Ik heb voorlopig een simpel eenvoudige boekhouding in een excel bestandje met in- en uitgaven. En 2 mapjes met de inkomende en uitgaande facturen in. (ook een bestandje voor mijn omzet in het oog te houden! ((in bijlage))

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
ronron1212
6 jaar geleden
als je geld over maakt is dat prive aan bank.

Antwoorden (1)

Bij een eenmanszaak heeft het boekhoudkundig weinig nut om geld over te schrijven van de ene naar de andere betaalrekening van jezelf want het is een kwestie van "potjes overgieten". (Het enige nut is dan het bewaren van het overzicht of voorkomen dat het eventuele personeel de mutaties op je privebankrekening kan zien). Als je straks je "jaarrekening" opmaakt, zullen alle bankrekeningsaldi zichtbaar moeten zijn. Anders kun je geen correcte balans opstellen en wordt het vermogen verkeerd gepresenteerd. Bij een eenmanszaak bestaat immers geen scheiding tussen privevermogen en ondernemingsvermogen.

Wil je dat overschrijven om de een of andere reden toch, dan boek je (ervanuitgaand dat je al wel een eenvoudige financiele administratie hebt ingericht met rekeningschema en al)

1 Kruisposten ...
1 Aan "zakelijke bankrekening" ...
als het bedrag van de zakelijke rekening is afgeschreven.

en
1 Bank "persoonlijke bankrekening"...
1 Aan kruisposten...
als her bedrag op de persoonlijke bankrekening is bijgeschreven.

Ga je, van welke bankrekening ook, iets aanschaffen voor jezelf (zeg: een tv) dan boek je:
Prive...
Aan bank...

Want dit zijn geen kosten die het resultaat van je bedrijf mogen beinvloeden.
Computoon