Met een verklaring "uitsluitend zakelijk gebruik (bestel) auto", moet ik dan alsnog een rittenregistratie bij houden?

Bij een zakelijke auto, met een verklaring zakelijk gebruik, moet je dan nog alsnog een rittenregistratie bijhouden?

Een voorbeeld: een bezorg auto van een Pizzatent, moet deze een registratie bijhouden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De stelling van de Belastingdienst is duidelijk. Het geeft de belastingplichtige de volle vrijheid om naar eer en geweten de aangifte op dit punt in te dienen. Gebruikt u de wagen dus uitsluitend zakelijk, dan gaat de Belastingdienst daarin mee. Tenzij er sprake is van ritten met een bedenkelijk karakter. Hoe de belastingdienst aan dat idee komt, behoeft de dienst niet uit te leggen.

Antwoorden (2)

Je schrijft bestel tussen ( ) maar 'bestelauto' is wel wezenlijk voor deze vraag.
Als je 'm echt gebruikt als bestelauto is die rittenregistratie niet nodig.

Maar, zoals de Belastingdienst ook al schrijft op het aanvraagformulier voor die verklaring:

"Als u de bestelauto uitsluitend zakelijk gebruikt, hoeft u in uw aangifte
inkomstenbelasting geen rekening te houden met het voordeel van het
privégebruik. U hoeft ook geen rittenregistratie bij te houden. Wij kunnen
u wel vragen het zakelijk karakter van een bepaalde rit op een ongebruikelijk
tijdstip of een bijzondere locatie aan te tonen. Hier kunnen wij naar
vragen omdat wij onder andere met camera’s toezicht houden op het
gebruik van zakelijke bestelauto’s. Bewaar bewijsstukken daarom goed!"

Het is dus beslist 'ongewenst' dat de bestelauto op zondag op het parkeerterrein van de Efteling of een subtropisch zwemparadijs staat, om maar wat te noemen...
Computoon
7 jaar geleden
Ja, je moet een rittenadministratie bijhouden.
Een bestelauto valt onder het beroepsgoederenvervoer.
Als je pizza's gaat vervoeren moet je een vergunning hebben van het SIEV, de Stichting Inschrijving Eigen Vervoer.
Dat betekent dat je gehouden bent een uren en kilometer registratie bij te houden, en je te houden aan het rijtijdenbesluit.
Bovenstaande gaat dus niet over de belastingdienst, maar over vergunningen.
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
??? De belastingdienst zegt zelf:
"Hebt u een bestelauto van uw onderneming? En gebruikt u deze uitsluitend zakelijk? Dan kunt u een 'Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' indienen. Dit betekent voor u het volgende:
•U hoeft bij uw winstberekening geen rekening te houden met de correctie voor het privégebruik van de bestelauto.
•U hoeft geen rittenregistratie bij te houden." Dat klopt dus niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je de auto na je werk NIET me naar huis neemt maar op de zaak laat staan, hoef je geen km registratie bij te houden.
Computoon
7 jaar geleden
Lichte bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer moeten een digitale tachograaf hebben. Dit is om de rij- en rusttijden bij te houden en heeft niets te maken met de rittenregistratie van de Belastingdienst. Overigens hoeft een bestelauto die onder de 3500 kg blijft geen tachograaf te hebben.
Reddie
7 jaar geleden
@SimonV, @Monaliza
Voor de belastingdienst hoeft het niet. Maar die heeft het niet alléén voor het zeggen.
Zie mijn laatste zin.
Zie ook @Computoon
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De stichting SIEV bestaat al lang niet meer. Per 1 mei 2006 is de verplichting om je daar in te schrijven al vervallen en als gevolg daarvan is de stichting SIEV ook opgeheven. Zie http://rechtennieuws.nl/7801/per-1-mei-einde-inschrijvingsplicht-eigen-vervoer/ en https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-8342.html . Het antwoord van Computoom is het enige juiste antwoord. Het is dan inderdaad wel van belang dat alle ritten een aantoonbaar zakelijk karakter hebben. De auto mag dan dus in principe nooit privé gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het betreft hier een auto van een shoarma zaak waarmee alleen bezorgd wordt. Rij rusttijden wet, zoals bij een taxibedrijf is hier nvt. Nogmaals er wordt alleen maar zakelijke km gemaakt en niemand krijgt de auto mee naar huis.