Wat moet ik invullen bij voorlopige teruggave inkomstenbelastingen als ik alleen betaal voor de kosten?

Ik woon alleen in de koopwoning van mij en mijn ex partner. Ik sta alleen vermeld op de kadaster gegevens en ik betaal alle kosten van de hypotheek VVE en gemeentelijke belastingen. Ik wil graag maandelijks een teruggave ontvangen van de belastingdienst maar nu geeft de aanslag aan of ik alleen 100 procent eigenaar ben van het pand of samen. nu scheelt dit zeker in het maandbedrag. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan je in een woning wonen van jou en je ex en toch bij het kadaster als enig eigenaar geregistreerd zijn?
Dan ben je juridisch toch enig eigenaar?

Antwoorden (3)

Een belastingdeskundige/boekhouder om raad vragen. Die kijkt naar je gehele inkomen en lasten en kan voor jou het beste eruit halen. Mijn deskundige vraagt ongeveer € 60,00 voor het invullen, maar dat moet je eerst navragen, bij die bij jou inde buurt zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is goedbedoeld advies, maar het is natuurlijk geen antwoord op de vraag ...
Het is een vraag vele mitsen en maren, afhankelijk van een aantal factoren. Ik zal proberen een algemene schets te geven van waar je rekening mee moet houden.

Allereerst het eigendom van de woning. Als het bij notariële akte vastgelegd is dat jij de enige eigenaar bent van de woning, zoals je aangeeft in het kadaster, dan mag jij dus ook aangeven in het programma dat je 100% eigenaar bent. Als het niet zo is dan loopt het anders (maar dat moet je dan maar even bij de reacties aangeven).

Vervolgens over de renteaftrek. Ik ga er vanuit dat jullie geen fiscale partners meer zijn. In dat geval geldt dat jij als bewoner de hypotheekrente af mag trekken in zoverre dat jij die betaalt. Aangezien dit het geval is, mag je dus het geheel aftrekken, ongeacht of je ex-partner op de hypotheekakte vermeldt staat.

Toegevoegd na 34 minuten:
Even om duidelijk te krijgen welke factoren meespelen:
1) als jullie na het uit elkaar gaan nog steeds fiscale partners zijn (vanwege het huwelijk bijvoorbeeld).
2) als jullie toch gedeelde eigenaar van de woning zijn

Let er ook op bij het invullen dat als jullie pas nu uit elkaar zijn, en jullie hebben voorgaande maanden toch volgens een bepaalde verdeelsleutel de hypotheekkosten betaald, dat je dan op jaarbasis eigenlijk slechts de hypotheekrente kan aftrekken die jij betaald hebt. (Dus totale hypotheekrente op jaarbasis is €10000, je partner heeft €2000 betaald, dus jij kan in totaal maar €8000 aftrekken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt alleen over dat deel dat jij betaald en rente over betaald de rente terug vragen verder krijg je van de belastingdienst niets terug niet over je bijdrage vve want dat zijn gewone kosten net als de gemeentebelastingen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kostenbijdrage vve is niet fiscaal aftrekbaar; de hypotheekrente die je aan de VVE betaalt is wel aftrekbaar.
ronron1212
11 jaar geleden
Aan de VVE betaal je geen hypotheek rente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de VVE de parapluhypotheek heeft , bij voorbeeld als de VVE de juridisch eigenaar is van het complex, en er dus niet juridisch is gesplitst dan kan dat wel. Je bent dan niet de juridisch eigenaar van de woning maar je bent lid van de VVE met het recht van bewoning van het appartement.
ronron1212
11 jaar geleden
Waar jij het over hebt is een vorm waar ik nog nooit van gehoord heb. Dat zou namelijk inhouden dat je alleen kan huren van een VVE. Een VVE is juist een vereniging van eigenaren elk in het bezit van een woning of appartement of flat of hebben daar een hypotheek op. Gezamenlijk zijn zij verantwoordelijk voor het gehele complex voor onderhoud en verzekering van de opstal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron , het is m.i. heel goed mogelijk dat er zaken zijn waar je nog nooit van hebt gehoord. Dat wil niet zeggen dat zoiets niet zou kunnen bestaan. De VVE-vorm die ik bedoel, is een cooperatieve vereniging. Het komt nog vaak voor in Amsterdam. De constructie is bedacht om het verschuldigd zijn van overdrachtsbelasting te voorkomen.
Tegenwoordig is dat gat in de wetgeving gedicht.
Je betaalt geen huur aan de VVE. Dat moet op een misverstand berusten.
ronron1212
11 jaar geleden
Nee niet als het een VVE is jij hebt het nu over een speciale vorm waarin de situatie iets anders is dan met een normale VVE. Deze vorm komt alleen maar voor als de kopers hulp nodig hebben bij de verkoop van woningen van woningcooperaties die willen verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lid coöperatieve vereniging
Je komt u nog wel eens de coöperatieve flatexploitatievereniging tegen. De vereniging bezit het hele pand en je koopt als lid alleen het lidmaatschapsrecht, ofwel het gebruiksrecht van het appartement. Financiering van lidmaatschapsrecht
De koop van het lidmaatschapsrecht gebeurt met een onderhandse akte. Hierdoor kunt u ook niet gemakkelijk een hypotheek krijgen. Meestal wordt daarom de volgende leningsconstructie gebruikt:
• De vereniging heeft een hypotheek op het hele gebouw.
• De bewoner (het lid) zet zijn lidmaatschap als pand in bij de geldverstrekker.
• Met een vrijwaringovereenkomst wordt de vereniging door de geldverstrekker gevrijwaard van eventuele schulden die leden eventueel hebben of maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvulling van de site van VEH:
Coöperatieve flatvereniging
Naast de gebruikelijke Verenigingen van Eigenaren zijn er ook nog Coöperatieve flatverenigingen ofwel Coöperaties. Hierbij is sprake van een lidmaatschap dat recht geeft
om in een woning te wonen en om de gemeenschappelijke ruimten te gebruiken. De Coöperatie is de uitsluitende eigenaar van het appartementencomplex plus de bijbehorende grond.Coöperatieve flatverenigingen zijn minder populair dan VvE’s. Leden zijn bijvoorbeeldbijna altijd aangewezen op de ‘paraplu’ hypotheek van de Coöperatie omdat het individuele lidmaatschap niet als onderpand kan dienen voor een hypotheek, uitzonderingen daargelaten. De Coöperatie kan alleen het flatgebouw als geheel verhypothekeren. Dat betekent dat de Coöperatie één grote hypotheek bij één geldverstrekker afsluit voor alleeigenaren. Eigenaren van een lidmaatschapsrecht kunnen dus meestal niet individueel
naar de geldverstrekker van hun keuze stappen. Dat is voor eigenaren van een appartementsrecht wel mogelijk bij een ‘gewone’ VvE. Bron: http://www.eigenhuis.nl/NR/rdonlyres/E3B3BEE8-B5D5-45AF-8E96-E9F6110DC21D/0/AppartementenVvEpag89.pdf
ronron1212
11 jaar geleden
Dat is een heel andere vorm dan de vve
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarvoor moet je bij de vraagsteller zijn want die schrijft: "ik betaal alle kosten van de hypotheek VVE"
ronron1212
11 jaar geleden
alle kosten van de hypotheek VVE en gemeentelijke belastingen. Hij is waarschijnlijk een komma vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vlinder 79 is een vrouw en heeft geen bedrag genoemd. Hoezo komma vergeten?
ronron1212
11 jaar geleden
alle kosten van de hypotheek, VVE en gemeentelijke belastingen.