Wat voor nadelen zijn er verbonden als ik ga inwonen bij een kennis/vriend. Gaat deze persoon meer belastingen betalen?

Toegevoegd na 22 uur:
Betr. is nederlandse, heeft geen inkomen, geen kinderen en geen relatie met 'verhuurder'.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller woont niet in Nederland. Waar wil ze gaan wonen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom je terug naar Nederland? Spannend! Kijk ook eens hier... http://www.ikkeerterug.nl/

Het beste antwoord

theodbn schreef hierboven: Is afhankelijk of jij ook een inkomen hebt.

Indien jij zelf een inkomen hebt zal de inkomstenbelasting meer geld willen, heb je geen inkomen hoeft hij zelfs minder inkomstenbelasting te betalen.
-------------------------------------------------------------------
Waar haal je bovenstaande 'belastingwijsheid' vandaan theodbn??? Sinds 2001 is de belasting geïndividualiseerd, in geval van tweeverdieners maar ook getrouwden is er sprake van APARTE belastingaanslagen. Wel kunnen er dwarsverbanden zijn tav aftrekposten.

Als TS of vriend een alleenstaande is met kind, kunnen de consequenties reusachtig zijn. Denk aan de alleenstaande ouderkorting en/of de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Maar ik lees niet over een kind. Derhalve: bij inwoning vriend zijn er geen consequenties voor de belastingaangifte. Van fiscaal partnerschap is (vooralsnog) geen sprake: geen gezamenlijk huis, geen samenlevingscontract bijvoorbeeld.

Behalve (enige) consequenties tav de gemeentelijke belastingen (zie voorgaande postings) moet er op evtl. toeslagen worden gelet.
Ik lees niets over huurtoeslag. Als er wel huurtoeslag is, is het aan te raden voor TS om een huurcontract op te stellen en zo gezien te worden als onderhuurder (huur niet belast - geen gevolgen voor de huurtoeslag). Als er geen huurcontract is, ben je medebewoner met alle consequenties vandien.

Als de kennis/vriend een eigen huis heeft geldt de kamervrijstelling: maximaal € 4333 huur per jaar is vrijgesteld van belastingheffing.

Zorgtoeslag: als er minimaal een half jaar wordt samengewoond, word je verplicht zorgtoeslagpartners van elkaar. Iets om in de gaten te houden.
Kindgebonden budget en kindeopvangtoeslag: nvt
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
komt met veel opties

Andere antwoorden (5)

Ja zeker het wordt dan een meerpersoons huishouden dus meer riool recht en dergelijke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is afhankelijk of jij ook een inkomen hebt.

Indien jij zelf een inkomen hebt zal de inkomstenbelasting meer geld willen, heb je geen inkomen hoeft hij zelfs minder inkomstenbelasting te betalen.

Rioolrecht zal inderdaad stijgen omdat er meer water gebruikt wordt maar dat is niet spectaculair.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang jullie geen fiscaal partner zijn, maakt het voor de inkomstenbelasting niks uit.
Rioolrecht en/of afvalstoffenheffing (of hoe het precies heet) gaat misschien iets omhoog. (dat ligt eraan hoeveel mensen er nu wonen) Maar je woont nu ook ergens (hopelijk niet op straat) dus kans dat het daar naar omlaag gaat.

Belangrijker zijn eventuele uitkeringen en toeslagen. Bijstand, huurtoeslag, enz. (maar daar gaat de vraag niet over en als je daar iets over wilt weten dan moet je weten welke toeslagen er zijn en hoeveel jullie verdienen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er oa vanaf of je kennis nu alleen woont en of je je gaat inschrijven bij de Gemeente op dat adres. Gemeentelijke heffingen zoals afvalstoffenheffing en rioolrecht kennen verschillende (vaste) tarieven voor 1 of meerpersoonshuishoudens. De zuiveringsheffing van het Waterschap idem. Als je een "gezamenlijke huishouding" gaat voeren en/of fiscale partners bent, heeft dan consequenties voor de belastingheffing en evt. toeslagen (oa huurtoeslag). Je zou misschien eerst gewoon een kamer kunnen huren bij je kennis. NB de peildatum voor veel heffingen is meestal 1 januari.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft ze de Nederlandse nationaliteit als ze in NL wil gaan wonen?
Zo ja heeft ze eigen inkomen?Zo niet dan kan ze na het sluiten van een samenlevingsovereenkomst belasting terugkrijgen (aanrechtsubsidie) indien en voorzover de vriend dat aan belasting betaalt.
Hij gaat nog geen € 100 meer betalen aan verontreinigingsheffing en huisvuilrechten (indien hij tot dan toe werd aangeslagen voor het 1-persoonstarief). Dus niet noemenswaard.

Toegevoegd na 9 uur:
Door een bepaalde samenlevingsovereenkomst wordt je fiscaal partner